Actuele Grands Prix

Sluiten

  • Bahrein

    GP Bahrein 2024

    29 feb - 02 mrt

  • 1 . Max Verstappen

    1:31:44.742

  • 2 . Sergio Pérez

    + 22.457

  • Japan

    GP Japan 2024

    05 - 07 apr

  • 1 . Max Verstappen

    1:54:23.566

  • 2 . Sergio Pérez

    + 12.535

  • China

    GP China 2024

    19 - 21 apr

  • 1 . Max Verstappen

    1:40:52.554

  • 2 . Lando Norris

    + 13.773

  • Verenigde Staten

    GP Miami 2024

    03 - 05 mei

  • 1 . Lando Norris

    1:30:49.876

  • 2 . Max Verstappen

    + 7.612

  • Monaco

    GP Monaco 2024

    24 - 26 mei

  • 1 . Charles Leclerc

    2:23:15.554

  • 2 . Oscar Piastri

    + 7.152

  • Canada

    GP Canada 2024

    07 - 09 jun

  • 1 . Max Verstappen

    1:45:47.927

  • 2 . Lando Norris

    + 3.879

  • Spanje

    GP Spanje 2024

    21 - 23 jun

  • 1 . Max Verstappen

    1:28:20.227

  • 2 . Lando Norris

    + 2.219

  • België

    GP België 2024

    26 - 28 jul

  • 1 . Lewis Hamilton

    1:19:57.566

  • 2 . Oscar Piastri

    + 0.647

  • Italië

    GP Italië 2024

    30 aug - 01 sep

  • 1 . Charles Leclerc

    1:14:40.727

  • 2 . Oscar Piastri

    + 2.664

  • Mexico

    GP Mexico 2024

    25 - 27 okt

  • Kwalificatie

    za 23:00 - 00:00

  • Race

    zo 21:00 - 23:00

  • Qatar

    GP Qatar 2024

    29 nov - 01 dec

  • Kwalificatie

    za 18:00 - 19:00

  • Race

    zo 17:00 - 19:00

Naar WK Kalender 2024

Al 30 jaar op pole!

Dark mode Light mode
Losse edities Abonneren

Wat is DRS binnen F1?

DRS: een veelgehoorde term binnen de Formule 1. Maar wat is het, hoe werkt het en wanneer wordt het ingezet? Wij leggen het stap voor stap uit.

Wat is de betekenis van DRS in F1?

DRS is de afkorting voor Drag Reduction System. Als je deze term letterlijk naar het Nederlands vertaald, betekent het ‘weerstandreductiesysteem’. Het is een technologisch behulpmiddel dat in F1 gebruikt wordt om inhaalacties te vergemakkelijken. Het systeem werd in 2011 geïntroduceerd om de races spannender te maken en meer mogelijkheden tot inhalen te creëren.

DRS geactiveerd: Opengeklapte achtervleugel bij de Alpine van Esteban Ocon
De Alpine van Esteban Ocon met een open achtervleugel wat aangeeft dat DRS geactiveerd is. ©Motorsport Images

Hoe werkt het?

DRS werkt door het achtervleugelprofiel van de auto aan te passen. Wanneer een coureur binnen een bepaalde afstand van de voorligger komt, kan hij het systeem activeren met druk op de knop op het stuur. Dit zorgt ervoor dat de achterklep van de achtervleugel platter wordt, waardoor de luchtweerstand afneemt. Hierdoor kan de achterligger sneller naderen en gemakkelijker inhalen.

Al vanaf de introductie van DRS in 2011 zorgt het concept voor de nodige verdeling onder de coureurs en fans. Zo is Ricciardo een voorstander van het systeem, maar is Vettel minder fan en hoopt hij dat Formule 1 hier minder afhankelijk van wordt.

Wanneer wordt het ingezet?

DRS mag niet ten alle tijden worden ingezet. Het gebruik is aan strikte regels gebonden. Coureurs mogen het systeem alleen inzetten binnen vooraf aangewezen DRS-zones op het circuit en alleen als ze zich binnen één seconde achter hun voorligger bevinden. Daarnaast is het verboden om in te zetten tijdens de eerste ronde van de race en bij regenachtige omstandigheden. In vrije trainingen en kwalificaties kan DRS wel op elk moment binnen de daarvoor bestemde zones worden gebruikt.

DRS zone op het circuit Gilles Villeneuve in Canada
Het DRS-bord wat het begin van de DRS zone aangeeft op het circuit van Gilles Villeneuve in Canada.

DRS-zones

DRS-zones worden bepaald door de wedstrijdleiding en staan aangegeven op de baan. Het aantal zones verschilt per circuit. Sommige banen hebben er maar één, terwijl andere er twee of drie hebben. Dit is vooral afhankelijk van hoeveel rechte stukken een bepaald circuit heeft en hoe lastig inhalen er over het algemeen is. In Monaco telt het circuit maar één DRS-zone en Bahrein telt er in totaal drie. De meeste circuits hebben er twee in totaal.

Veranderingen in 2026

Vanaf 2026 zullen er grote veranderingen plaatsvinden in de manier waarop DRS in Formule 1 wordt ingezet. DRS zoals we dit nu kennen, zal verdwijnen en maakt plaats voor een nieuwe “Manual Override Mode” (MOM) die de coureurs een tijdelijke extra hoeveelheid in elektrische energie uit het ERS (Energy Recovery System) geeft om in te halen. Het is dus vergelijkbaar met de huidige werking van DRS, maar met een focus op energiemanagement en strategisch gebruik. Door het MOM-systeem besparen de auto’s energie en bereiken ze tegelijkertijd hogere topsnelheiden.

Deze verandering is een onderdeel van bredere aanpassingen aan de aerodynamica en energiebeheer van de F1-auto’s. De nieuwe auto’s zullen ongeveer 55% minder luchtweerstand hebben. Hierdoor zullen ze sneller zijn op de rechte stukken. De traditionele DRS zou hierdoor overbodig zijn, omdat de lagere luchtweerstand al zorgt voor hogere snelheden. Om beter aan te sluiten bij de nieuwe aerodynamische en motorregels wordt het hele DRS-concept aangepast. Deze veranderingen maken de auto’s efficiënter en duurzamer en zijn in lijn met de bredere doelstellingen van de Formule 1 om in 2030 CO2-neutraal te zijn.