FIA verplicht teams ‘bridge wing’ te sta
Opnieuw ophef over flexibele vleugels. Kort voor de Grand Prix van Canada heeft de FIA aangekondigd wederom te gaan letten op beweegbare aerodynamische onderdelen. Met name de [schuin}bridge wings{schuin] zijn de autosportbond een doorn in het oog.McLaren, Toyota, Renault, Williams, Red Bull en Toro Rosso is door de FIA opgedragen hun bridge wing – voorvleugels met een dwarselement boven de neus – te stabiliseren door deze vast te maken aan de neus zodat deze niet meer beweegt. Renault (zie foto en fotoalbum) rijdt al met een verstevigde variant.
Met name in Montréal wordt hiervoor gevreesd, zoals twee seizoenen terug ook al het geval was. Beweegbare vleugels kunnen op het semi-stratencircuit een groot voordeel opleveren. Volgens Autosport.com heeft de FIA na de Turkse Grand Prix televisiebeelden bekeken en op basis daarvan geconcludeerd dat de vleugels te flexibel zijn.
In 2006 werd er ook een hele discussie gevoerd over al dan niet flexibele vleugels, maar toen ging het vooral om de voor- en achtervleugel. Het probleem werd uiteindelijk opgelost door de renstallen te verplichten een versteviging aan te brengen.
Deze stap van de FIA is opmerkelijk te noemen omdat McLaren de bridge wing vorig seizoen rond mei al introduceerde en toen van de FIA groen licht kreeg om de voorvleugel in te zetten tijdens de Grand Prix-weekends.
KVN