Actuele Grands Prix

Sluiten

  • Bahrein

    GP Bahrein 2024

    29 feb - 02 mrt

  • 1 . Max Verstappen

    1:31:44.742

  • 2 . Sergio Pérez

    + 22.457

  • Japan

    GP Japan 2024

    05 - 07 apr

  • 1 . Max Verstappen

    1:54:23.566

  • 2 . Sergio Pérez

    + 12.535

  • China

    GP China 2024

    19 - 21 apr

  • 1 . Max Verstappen

    1:40:52.554

  • 2 . Lando Norris

    + 13.773

  • Verenigde Staten

    GP Miami 2024

    03 - 05 mei

  • 1 . Lando Norris

    1:30:49.876

  • 2 . Max Verstappen

    + 7.612

  • Monaco

    GP Monaco 2024

    24 - 26 mei

  • 1 . Charles Leclerc

    2:23:15.554

  • 2 . Oscar Piastri

    + 7.152

  • Canada

    GP Canada 2024

    07 - 09 jun

  • 1 . Max Verstappen

    1:45:47.927

  • 2 . Lando Norris

    + 3.879

  • Spanje

    GP Spanje 2024

    21 - 23 jun

  • 1 . Max Verstappen

    1:28:20.227

  • 2 . Lando Norris

    + 2.219

  • België

    GP België 2024

    26 - 28 jul

  • 1 . Lewis Hamilton

    1:19:57.566

  • 2 . Oscar Piastri

    + 0.647

  • Italië

    GP Italië 2024

    30 aug - 01 sep

  • 1 . Charles Leclerc

    1:14:40.727

  • 2 . Oscar Piastri

    + 2.664

  • Mexico

    GP Mexico 2024

    25 - 27 okt

  • Kwalificatie

    za 23:00 - 00:00

  • Race

    zo 21:00 - 23:00

  • Qatar

    GP Qatar 2024

    29 nov - 01 dec

  • Kwalificatie

    za 18:00 - 19:00

  • Race

    zo 17:00 - 19:00

Naar WK Kalender 2024

Al 30 jaar op pole!

Dark mode Light mode
Losse edities Abonneren

Explain Formule 1: Alles wat je moet weten over F1

Formule 1 is een ingewikkelde sport om te begrijpen met alle regels en termen die erbij komen kijken. Het is daarom fijn om je kennis af en toe weer eens op te frissen. Want hoe zit het ook alweer met de kwalificatie en de puntentelling? Wat betekenen de vlaggen en wat is DRS precies? In deze Explain Formule 1 gids vind je daarom alles wat je moet weten over F1 op een rij.

Formule 1-coureurs luisteren naar het volkslied van de Verenigde Staten tijdens de Grand Prix in Austin 2022. ©Getty Images

Inhoudsopgave

Hoeveel F1-teams zijn er?

In totaal zijn er tien F1-teams: Red Bull, Alpine, Aston Martin, Ferrari, Haas, McLaren, Mercedes, RB, Sauber en Williams. Alle teams bestaan uit twee coureurs. Zo bestaat het team van Red Bull Racing bijvoorbeeld uit Max Verstappen en Sergio Pérez. Tijdens het kampioenschap worden niet alleen individuele prestaties van de coureurs beloond, maar ook de samenwerking van teams als geheel. Het team dat de meeste punten binnenhaalt, wint het constructeurskampioenschap. Scuderia Ferrari is het team dat sinds de start van Formule 1 de meeste constructeurstitels op zijn naam heeft staan. Maar de afgelopen drie jaar was het Red Bull Racing die er met de constructeurstitel vandoor ging.

De F1-coureurs van seizoen 2024
Deze twintig coureurs rijden in 2024 voor een Formule 1-team. ©Getty Images

Hoeveel F1-coureurs zijn er?

Ieder raceseizoen zijn er twintig coureurs die strijden om de kampioenstitel. In 2024 rijden alle coureurs weer voor hetzelfde team als dat jaar ervoor, met uitzondering van Nyck de Vries. Hij werd in 2023 na tien races ontslagen en vervangen door Daniel Ricciardo omdat zijn resultaten tegenvielen. Max Verstappen werd de afgelopen drie seizoenen wereldkampioen. De vraag is of hij dit jaar zijn vierde wereldtitel gaat pakken. In de vier jaren daarvoor was het Lewis Hamilton die de wereldtitel wist te bemachtigen. Zo ziet de samenstelling voor de F1-teams van 2024 eruit:

Tabel met samenstelling van de F1 teams van 2024

Hoeveel races telt een F1-raceseizoen?

Een raceseizoen telt gemiddeld 22 tot 23 races. Dit jaar en volgend jaar staan er zelfs 24 races op de planning. Hoeveel races er zijn in een seizoen kan variëren afhankelijk van verschillende factoren. Een raceweekend wordt Grand Prix genoemd. Een up-to-date overzicht van alle races vind je in de WK-kalender.

Hoe werkt de puntentelling F1?

Tijdens het F1-kampioenschap kunnen coureurs punten verdienen op basis van hun positie bij de finish. Alleen de coureurs die eindigen in de top tien krijgen punten. Daarnaast zijn er ook extra punten te verdienen, bijvoorbeeld voor ‘fastest lap’. De coureur met de snelste rondetijd krijgt één extra punt wanneer hij finisht in de top tien. Tijdens een sprintrace zijn er ook punten te verdienen. Deze puntentelling werkt weer net iets anders en de punten worden verdeeld onder de top acht coureurs. De coureur die aan het einde van het seizoen de meeste punten heeft, wint de felbegeerde wereldtitel. Dit wordt bepaald na de laatste race, maar in sommige gevallen is een coureur al eerder in het seizoen niet meer in te halen. De puntentelling ziet er zo uit:

Tabel met de puntentelling van F1

Welke F1-straffen zijn er?

Straffen zijn een verplicht onderdeel binnen Formule 1. Coureurs en teams moeten zich namelijk aan strikte regels houden. Doen ze dat niet, dan kunnen zij verschillende straffen krijgen van de wedstrijdleiding. Hoe zwaar een straf is, hangt uiteraard af van de ernst van de overtreding. Alleen in zeer extreme gevallen kan een coureur ook geschorst worden. Maar dit komt bijna nooit voor. Klik hier om meer te lezen over de verschillende straffen.

Hoe werkt de F1-Kwalificatie?

De Formule 1-kwalificatie speelt een cruciale rol in een race-weekend. De coureurs strijden dan om de beste startpositie voor de race van zondag. De startpositie wordt bepaald aan de hand van de snelste rondetijd van de coureur. De kwalificatie bestaat uit drie delen: Q1, Q2 en Q3. In Q1 rijden alle twintig coureurs en de langzaamste vijf vallen af. De overgebleven vijftien coureurs rijden in Q2 en ook in deze ronde vallen de langzaamste vijf af. In Q3 strijden de top tien coureurs om de eerste positie op de grid: pole-position. De coureur met de snelste rondetijd in Q3 start de race vanaf pole-position. Klik hier om meer te lezen over de F1-kwalificatie.

Wat zijn pitstops?

Tijdens een Grand Prix moeten coureurs minstens één keer van bandencompound wisselen. Dit wordt meestal gedaan tijdens een pitstop. Een coureur rijdt dan de pitstraat in en hier voert het team verschillende optimalisaties aan de auto uit. Zo wisselen ze de banden en bij schade voert het team kleine reparaties uit. Afhankelijk van het circuit geldt in de pitstraat een maximale snelheid tussen de 60 en 80 kilometer per uur. Een pitstop duurt gemiddeld tussen de twee en drie seconden. Klik hier om meer te lezen over pitstops.

Pitstop van Daniel Ricciardo voor Red Bull in 2017
De pitstop van Daniel Riccardo (Red Bull Racing) tijdens de GP van China 2017. ©Getty Images

Wat betekenen de F1-vlaggen?

Er zijn binnen F1 wel tien verschillende vlaggen die allemaal hun eigen betekenis hebben. De racedirecteuren geven in samenwerking met marshals signalen aan de coureurs door middel van het zwaaien van vlaggen. Tegenwoordig worden de vlaggen ook weergegeven op led-schermen naast het circuit. Het gebruik van vlaggen is belangrijk om een race veilig te laten verlopen. Zo betekent een gele vlag bijvoorbeeld dat coureurs snelheid moeten minderen. Bij een rode vlag wordt een race sessie per direct stop gezet en rijden de coureurs de pitstraat in. Klik hier voor de betekenis van alle vlaggen.

Marshal zwaait met gele vlag tijdens GP Monaco 2009
Een marshal zwaait hier met de gele vlag tijdens de GP van Monaco in 2009. ©Getty Images

Wat doet een safety car F1?

Een safety car waarborgt de veiligheid op het circuit tijdens de race. Deze speciaal uitgeruste auto komt in actie als het op het circuit gevaarlijk wordt. Bijvoorbeeld na een crash of bij extreem slechte weersomstandigheden. Door de safety car rijden coureurs veel langzamer waardoor het veld bijeenkomt en het voor marshals veilig is om de baan op te gaan. Dit zijn de mensen die tijdens de safety car-fase het circuit op komen om brokstukken en losliggende onderdelen weg te halen zodat de race weer hervat kan worden. Wanneer de safety car op het circuit is, moeten alle coureurs hier achter blijven rijden totdat de gevaarlijke situatie is opgelost en de safety car weer de pitstraat in gaat.

Wat is een virtual safety car?

De Virtual Safety Car (VSC) is een digitale versie van de safety car. Dit is geen fysieke auto, maar enkel een systeem. De VSC wordt ingeschakeld bij minder ernstige incidenten op het circuit. Wanneer dit actief is, wordt er een snelheidslimiet opgelegd aan alle coureurs. Zij zijn dan verplicht om een bepaalde referentietijd aanhouden die ongeveer 30 procent langzamer ligt dan de normale rondetijd op een circuit. Hier lees je meer over de safety car en de virtual safety car.

FIA Safety car in Silverstone
De FIA safety car in de pitlane tijdens de Formule 2 in Silverstone. ©Getty Images

Hoe zit een traditioneel F1-weekend in elkaar?

Een traditioneel Formule 1 Grand Prix-weekend bestaat uit vijf sessies. Op vrijdag vinden er eerst twee vrije trainingen plaats. Teams proberen dan de beste afstelling voor de auto te vinden en de coureurs trainen voor de race op zondag. Op zaterdag vindt in de ochtend de derde vrije training plaats, gevolgd door de kwalificatie in de middag. De race wordt (in basis) altijd op zondag gereden. Het komt weleens voor dat er een uitzondering is. Dat kan bijvoorbeeld zijn vanwege geloofsovertuigingen.

Wat is een sprintrace F1?

Sprintraces hebben als doel om meer spanning te creëren in een raceweekend. Een sprintrace is korter dan een normale Grand Prix-race. Bij de sprintraces leggen coureurs een afstand van 100 kilometer af terwijl dit bij de reguliere Grand Prix 305 kilometer is. De duur van een sprintrace is daarom ook een stuk korter, namelijk ongeveer 25 tot 30 minuten. Staat er een sprintrace op de planning? Dan vindt er op de vrijdagmiddag van het Grand Prix-weekend eerst een sprint shootout plaats. Een sprint shootout is een aparte kwalificatie voor de opstelling van de sprintrace op zaterdag begin van de middag. Dit gaat dan ten koste van vrije training twee en drie. Vervolgens is het zaterdag later in de middag tijd voor de kwalificatie voor de Grand Prix. De race zelf vindt zoals gewoonlijk plaats op de zondag. Lees hier meer over sprintraces.

Wat is het bandenreglement F1?

Tijdens iedere Grand Prix gaan er talloze bandensets doorheen. Het gebruik van de juiste banden kan net dat verschil maken zodat een coureur de winst kan pakken. Het bandenreglement bestaat uit de regels en richtlijnen voor het gebruik van banden door de teams en coureurs tijdens het raceweekend. Het bevat verschillende aspecten zoals het aantal en type banden dat beschikbaar is, het gebruik ervan tijdens verschillende fasen en de specificaties waaraan banden moeten voldoen. Lees hier alles over het bandenreglement.

De verschillende bandencompounds in F1
De verschillende bandencompounds van Pirelli. Deze stonden in de paddock tijdens de GP van Mexico in 2023. ©Getty Images

Wat is DRS en hoe werkt het?

DRS is de afkorting voor Drag Reduction System, een technologisch hulpmiddel dat in F1 gebruikt wordt om inhaalacties te vergemakkelijken. Wanneer een coureur binnen een bepaalde afstand van de voorligger komt, kan hij het systeem activeren door te drukken op de knop op het stuur. Hierdoor wordt de achterklep van de achtervleugel platter, waardoor de luchtweerstand afneemt. De achterligger kan daardoor sneller naderen en gemakkelijker inhalen. Het gebruik van DRS is wel aan strikte regels gebonden. Coureurs mogen het alleen inzetten binnen de aangewezen DRS-zones op het circuit en alleen wanneer ze zich binnen één seconde achter hun voorligger bevinden. Klik hier om meer te weten te komen over DRS.

Wat is de maximale duur van een Grand Prix?

Er mag maximaal twee uur daadwerkelijk geracet worden tijdens een Grand Prix. Maar als er onderbrekingen zijn zoals rode vlaggen, dan mag de totale duur, inclusief alle onderbrekingen, niet langer dan drie uur zijn. Dit houdt in dat de klok stopt tijdens de onderbrekingen, maar de totale tijd vanaf de start van de race tot het einde, inclusief de onderbrekingen, mag niet meer dan drie uur duren.

Formule 1 kent nog veel meer termen en regels. Zoals downforce, onderstuur- en overstuur. Wil je meer weten over de F1-termen? Bekijk dan het lexicon.