Mattia Binotto, sinds dit jaar topman bij het toekomstige Formule 1-team van Audi, verwacht dat de Duitsers niet direct competitief zullen zijn. De Italiaan werd eind juli aangesteld om de transitie van Sauber naar Audi in goede banen te leiden, maar kan nu al verklappen dat de nieuwe motoren in het begin minder goed zullen presteren dan die van de concurrentie.

LEES OOK: Moet Mick Schumacher Formule 1-droom opgeven? ‘Concentreer je op andere raceklassen’

“Ik denk dat het een leerproces is,” zei Binotto tegenover Motorsportweek. “We zullen concurreren met organisaties waarvan de fabrikanten al gevestigd zijn,” doelde hij op de motorafdelingen van onder andere Ferrari, Mercedes en Honda. “De ervaring die zij in huis hebben, weegt zwaar.” Binotto werkte zelf van 1995 tot 2022 bij Ferrari, aanvankelijk als motormonteur en later als hoofdingenieur en teambaas.

“Ik denk dat de organisatie van Audi geweldig is,” benadrukte Binotto. “De faciliteiten zijn uitstekend en alles verloopt volgens plan, maar er ligt nog steeds een leercurve voor ons. Daarom verwacht ik dat we in het begin achter zullen liggen op de rest. Hoe groot de achterstand op de concurrentie zal zijn, durf ik nog niet te zeggen.”

Hoewel Audi een rijke autosportgeschiedenis kent, is de moderne Formule 1 nieuw terrein voor de Duitsers. Aangetrokken door de nieuwe motorreglementen van 2026, waarbij auto’s nog meer op hybride-technologie zullen vertrouwen, debuteert het fabrieksteam over twee jaar op de grid.


NU in de winkel en ook digitaal te bestellen (met gratis bezorging in Nederland!): de nieuwste editie van FORMULE 1 Magazine