Het is moeilijk iets zinnigs te zeggen over de derde vrije traiing, al lijkt het een uitgemaakte zaak dat Red Bull in Abu Dhabi niet de snelste auto heeft.

Voor Rubens Barrichello verloopt het weekend tot nu toe rampzalig. In de eerste vrije training moest hij immers zijn Williams snel aan de kant zetten met een motorprobleem, maar de  vervangende motor die hij krijgt – die overigens helemaal zo nieuw niet meer is – verorzaakt ook problemen. Na vijf rondjes lekt er olie weg en de reparatie duurt zo lang dat Barrichello niet meer aan rijden toekomt.

Ook Jarno Trulli heeft een probleem. Vanuit de pitbox twittert Lotus dat de versnellingsbak van de Italiaan het al na een rondje rijden begeven heeft.

De topteams hebben dergelijke problemen vandaag niet. Nadat Alonso en Vettel gisteren in de muur eindigden, blijft nu iedereen netjes op de baan. Felipe Massa, Mark Webber en Nico Rosberg komen allemaal even boven aan de tijdenlijst, maar het is Lewis Hamilton die de sessie als snelste afsluit.

Sebastian Vettel komt tijd tekort om zich helemaal bovenaan te nestelen. De Duitser komt allebei zijn vliegende ronden aan het eind van de training verkeer tegen, maar ook op een vrije baan is het gat tussen hem en Hamilton groot genoeg om vraagtekens te zetten bij de Red Bull-prestaties. Teamgenoot Mark Webber is dichtbij: drie hondersten sneller en de Australiër zou zijn illustere teamgenoot hebben geklopt.

De zachte band is in Abu Dhabi aanzienlijk sneller dan Pirelli’s hardere variant, al moeten de coureurs wel hun hoofd erbij houden om het schoeisel optimaal te benutten. Een vliegende ronde gevolgd door een afkoelrondje en vervolgens een tweede vliegende ronde is de meest voorkomende strategie. Leuk voor in de training, maar minder bruikbaar in de race.

Bekijk hier de volledige uitslag