Max Verstappen maakt zich geen zorgen over de betrouwbaarheid van de Honda-motor die vanaf volgend seizoen achterin zijn auto ligt. De Japanse krachtbron is dit seizoen bij zusterteam Toro Rosso al regelmatig vervangen, waardoor Brendon Hartley en Pierre Gasly meerdere grid penalties kregen en achteraan moesten starten.

Per seizoen mag iedere Formule 1-auto drie motoren gebruiken. Iedere motor bestaat weer uit zes verschillende componenten, zoals de verbrandingsmotor, het hybridesysteem en de turbo. Wanneer een coureur een component vaker vervangt dan toegestaan, krijgt hij een gridstraf van tien of meer posities.

Toro Rosso heeft het dit jaar al regelmatig meegemaakt. We zijn pas halverwege het seizoen, maar toch zijn Hartley (zes motoren) en Gasly (vijf motoren) allebei al ruimschoots over de limiet van het aantal motoren heen. De Honda-motoren zijn een stuk vaker gewisseld dan die van Renault, Mercedes en Ferrari, waardoor het lijkt dat de Japanse krachtbron onbetrouwbaar is.

Toro Rosso rijdt dit seizoen met Honda-motoren.

Volgens Verstappen ligt dat iets genuanceerder. “Volgens mij hebben ze niet zo veel problemen gehad”, vertelt de Nederlander aan Autosport. “Vaak hadden ze misschien een mindere kwalificatie, dus dan maakt het niet veel verschil als ze een nieuwe motorcomponent nemen. En dat doen ze dus ook.” Verstappen verwijst daarbij naar de tactische motorwissels die sommige teams doen. In Canada en Duitsland nam Gasly bijvoorbeeld een nieuwe motor nadat hij al in Q1 van de kwalificatie strandde, terwijl Hartley dat deed in Frankrijk. De straf voor het monteren van nieuwe motoronderdelen is dan beperkt, omdat er relatief weinig plaatsen op de startopstelling verloren gaan.

Verstappen weet dat ook en maakt zich daarom geen zorgen. “Ze hebben nog een aantal races te gaan om het volledige pakket te begrijpen en volgend jaar is de motor nieuw, dus dan is het allemaal anders. Ze leren van hun fouten en dat is goed. Het gebeurt ook bij andere merken, niet alleen bij Honda. Dus ik maak me niet zo’n zorgen.”

Honda werkt achter de schermen hard aan de betrouwbaarheid van de motor. Tijdens de test op de Hungaroring werden verschillende nieuwe motoronderdelen voor de Honda-krachtbron gemonteerd, die goed leken te werken.