Lewis Hamilton en Sebastian Vettel proberen het, maar Button is de enige die er in slaagt een perfecte ronde neer te zetten. Hij is dan ook ruimschoots het snelst.

 

Voor het eerst krijgen de coureurs de kans om op een droge baan te rijden. Dat is cruciaal voor een goede afstelling, want de gehele vrijdag was kletsnat en ook vorig jaar is er amper onder droge weerstomstandigheden gereden op het Korea International Circuit. En dat was bovendien nog met Bridgestone-banden. Er zijn dus vraagtekens over zowel het circuits als het Pirelli-rubber, maar gelukkig is er nog een uur de tijd voor de kwalificatie begint om daar een aantal antwoorden op te krijgen.

Zo stelt Lewis Hamilton in zijn tweede run tevreden vast dat de McLaren op de superzachte banden ‘enorm veel grip’ heeft, en ook denkt hij dat het met de bandenslijtage wel meevalt. Dit in tegenstelling tot de voorspellingen, die een hoge slijtage in het vooruitzicht stellen.

Er moeten dus twee typen banden getest worden, maar ook de lange runs zijn nog niet aan bod gekomen en dan is een uur training wat aan de korte kant. Als je dan ook nog spint, zoals Bruno Senna doet, is de tijd zo om. De Braziliaan gaat in bocht veertien op hoge snelheid achterstevoren, beschadigt zijn voorvleugel tegen de betonnen muur maar kan zonder verdere schade doorrijden naar de pits.

Terwijl Lewis Hamilton doorgaat met lange runs op zachte banden, is het Red Bull-duo Vettel en Webber tegelijkertijd in de weer met harde banden en een flinke plens benzine aan boord. Na een serie van twaalf ronden komen de beide mannen binnen, hun rondetijden zijn constant en ongeveer twee seconden langzamer dan die van Hamilton, die ook op de hardere band de snelste van het stel is. Hij stelt zijn run met veel brandstof aan boord – een racesimulatie dus – echter uit tot het eind, terwijl de Red Bulls het precies andersom doen.

Bij Vettel pakt dat echter niet goed uit. In zijn vliegende ronde zit hij klem achter Jaime Alguersuari, die ook met een kwalificatiesimulatie bezig is en dus weinig zin heeft om de Duitser ruim baan te geven. De driftig gesticulerende Vettel maakt zijn ongenoegen kenbaar, maar heeft geen tijd voor een tweede poging en blijft stekend op de negende plaats, op bijna drie seconden van de snelste tijd.

Die komt op naam van Jenson Button, want ook Lewis Hamilton  komt in de slotminuten niet meer tot een toptijd. In zijn geval is dat zijn eigen schuld: hij remt op de witte streep naast de baan, blokkeert een wiel en mist de bocht. Button is hem daardoor met bijna drie tienden te snel af.

Klik hier voor de uitslagen