De kans is aanwezig dat de coureurs tijdens de Grand Prix van Monaco hun achtervleugel niet kunnen verstellen. Dit zou te gevaarlijk zijn, vrezen ze zelf.

De introductie van de verstelbare achtervleugel heeft dit seizoen tot spectaculaire races geleid. In combinatie met KERS blijkt de verstelbare vleugel een positief effect te hebben op het aantal getelde inhaalacties.

Verschillende coureurs hebben echter hun zorgen geuit over het gebruik van de verstelbare vleugel tijdens de Grand Prix van Monaco, zo weet Autosport.com te melden. Het unieke karakter van het stratencircuit zou te gevaarlijk zijn.

In de kwalificatie is het gebruik van de vleugel vrij, in de races wordt een speciaal gebied aangewezen waarin de vleugel mag worden gebruikt om een hogere topsnelheid te genereren. Juist in Monte Carlo is de kwalificatie onwijs belangrijk, wat het gevaar doet opdoemen dat coureurs teveel risico nemen.

Er is nog geen definitieve beslissing genomen, maar de eerste indicatie is dat de FIA openstaat voor het voorstel van de coureurs voor ‘vaste vleugels’ in Monaco. Het lijkt er op dat teams en coureurs in Turkije de discussie aangaan en dat aan de hand daarvan wordt bepaald hoe en wat.