Cosworth heeft straks nog drie van de vijf klanten over ten opzichte van het moment waarop de wintertests voor het huidige seizoen begonnen. Maar dat is geen enkel probleem.

Lotus zet binnenkort een punt achter de samenwerking met de motorleverancier, terwijl eerder het project van US F1 niet eens van de grond kwam. Het team ging nooit van start in een Grand Prix. Williams, Virgin Racing en HRT blijven over als klanten.

Aangezien Cosworth geen autofabrikant is, moet het geld verdienen aan het leveren van motoren aan Formule 1-teams. Dat lukt met nog drie klanten. Dit vertelt manager Mark Gallagher. “In ons businessplan gaan we zelfs uit van drie klanten”, zegt hij tegenover Motorsport-Total.com.

“Campos (HRT), Virgin en US F1 stonden bij ons onder contract toen ik in de zomer van 2009 in dienst trad. Daar kwam uit het niets Lotus bij en de komst van Williams was zelfs een nog grotere verrassing. Daarbij schatten we toen al in dat één van deze teams het niet zou redden.”

“We zetten ons programma gewoon voort zoals gepland, net als onze samenwerkingen”, vervolgt Gallagher. “Stel dat we er in de toekomst geen nieuwe klanten bij krijgen en dus met drie teams blijven samenwerken, dan is dat voor ons geen enkel probleem. Wij redden ons wel.”