Bernie Ecclestone zorgt regelmatig voor opschudding met radicale ideeën om de show te vergroten, maar zijn Amerikaanse tegenhangers kunnen er ook wat van.

Waar Ecclestone het meestal laat bij proefballonnen, zoals een medaillespiegel of kunstmatige regenraces, gaan de Amerikanen meteen tot actie over. Met name de IndyCar Series experimenteert er dit jaar lustig op los.

Zo wordt de race op de Texas Motor Speedway op 11 juni verdeeld in twee delen. Voor beide races worden halve punten uitgedeeld. Het meest opvallende is dat de startopstelling voor de tweede race niet wordt bepaald aan de hand van de uitslag van de eerste race, of een kwalificatietraining, maar op basis van een loting.

“We willen het evenement zo spannend mogelijk maken voor de fans”, verklaart competitieleider Brian Barnhart. “Bij een willekeurige startopstelling moet de winnaar van de eerste race misschien wel achteraan starten. Dat zorgt geheid voor drama.”

Coureurs die in de eerste race uitvallen met motorproblemen, hoeven niet te wanhopen. “We nemen reservemotoren mee, die ze in hun reservechassis kunnen hangen. We willen ervoor zorgen dat het startveld voor de tweede race op volle sterkte is.”

Voor de seizoensfinale in Las Vegas op 16 oktober is een ander plan bedacht. Coureurs uit andere klasses worden uitgenodigd om mee te doen. Als ze winnen, levert dat een cheque op van maar liefst vijf miljoen dollar. Er zijn vijf plaatsen beschikbaar.

Formule 1-coureurs vallen echter buiten de boot, omdat voor hen hetzelfde weekend de Grand Prix van Zuid-Korea op het programma staat. Ook voor NASCAR-rijders wordt het lastig om de IndyCar-race te combineren met hun eigen verplichtingen, maar de organisatie zegt er alles aan te doen om gastrijders te ondersteunen.