Bandenleverancier Pirelli vindt het helemaal geen gekke gedachte van Bernie Ecclestone om zelf ‘regen te maken’ tijdens het verrijden van een Grand Prix.

Ecclestone is wanhopig op zoek naar manieren om de sport aantrekkelijker te maken en weet hoe spectaculair races in de regen kunnen zijn. Zijn redenatie luit dan ook: waarom zorgen we er zelf dan niet voor dat het gaat 'regenen'?

Het circuit onder water zetten levert volgens Ecclestone meer inhaalacties op dan een beweegbare achtervleugel. Het voorstel van de Formule 1-supremo wordt met gemengde gevoelens ontvangen, maar Pirelli omarmt het.

“Ik denk dat de uitspraken van Ecclestone interessant zijn. Ik opperde het al toen ik Bernie sprak na onze test in Abu Dhabi, waar we ook op een natte baan in actie kwamen. Wat de technologie betreft zijn er geen grenzen”, aldus Pirelli's motorsportbaas Paul Hembery in gesprek met Autosport.com.

“Op basis van wat we in Abu Dhabi merkten, kan een natte baan voor veel spektakel zorgen. En qua zicht is er ook geen enkel probleem meer omdat er geen donkere wolken boven het circuit hangen. Wij kunnen de banden voor deze omstandigheden leveren, geen enkel probleem.”

Het tegenargument van velen is dat 'nepregenraces' niet horen in de Formule 1 omdat het niet echt is. Hembery stelt echter dat de grenzen al zijn opgeschoven. “Wie had enkele jaren terug kunnen verzinnen dat we in Singapore in het donker zouden racen? Het blijkt een spektakel!”

“De fans van de sport willen vermaakt worden en op basis daarvan kan een gemaakte regenrace een prima idee zijn. Als we zomaar safetycars de baan opsturen, gaan we te ver. Maar races beïnvloeden door het circuit blank te zetten en de strategie op die manier overhoop te gooien, lijkt me geweldig.”