Gerard Lopez heeft geconcludeerd dat 2010 voor Renault volgens schema verloopt. Enige punt van zorg is het budget. De sport is duurder dan Lopez inschatte.

De ondernemer wierp zich eind vorig seizoen op als redder in nood. Renault kampte met financiële problemen, maar Lopez kocht via Genii Capital een groot deel van de aandelen en nam de renstal onder zijn hoede.

Juist op het moment dat wordt gefluisterd dat de fabrikant Renault wellicht een deel van de eerder verkochte aandelen terugkoopt, geeft Lopez toe dat het prijskaartje van de Formule 1 hem niet meevalt. Overigens wordt het gerucht over een transactie door Renault ontkend.

“Op commercieel vlak draaien we prima, maar het is toch wat duurder dan begroot om een topteam in de Formule 1 te runnen. Ik denk dat we qua huishouding weinig onderdoen voor de topteams, want ons team bestaat nog altijd uit vijfhonderd mensen en dan huren we ook nog personeel in”, schetst Lopez de situatie tegenover Autosport.com.

“Zoals ik al zei, we doen het prima. Alleen onze uitgaven zijn aan de hoge kant. Dat was onze eigen keuze. Daarom zou ik het willen omschrijven als: alle stoplichten staan op groen, behalve wat onze uitgaven betreft.”

Renault worstelde eerder dit seizoen kortstondig met financiële tegenslag. De renstal wilde graag een voorschot van de tv-gelden ontvangen van Bernie Ecclestone, maar de concurrentie hield dit tegen. Mede dankzij deals met EFG International en SNORAS loste Lopez dit probleem op.

De prestaties van Renault op de baan leidden er niet onder. In België beklom Robert Kubica alweer voor de derde keer het podium. “We wisten dat de auto langzaam werd 'geboren' en maakten een inhaalslag”, stipt Lopez aan. “Daarvoor moesten we wel extra investeringen doen.”

Renault introduceerde een geblazen diffusor en uiteindelijk ook een F-duct. “We zijn het enige team dat twee F-ducts ontwikkelde, denk ik. De eerste F-duct voldeed niet, daarom ontwierpen we een nieuwe. Ik denk dat het teveel is gevraagd dit seizoen een race te winnen, maar dat geeft niet. We presteren naar verwachting en blijven knokken.”