FOTA-voorzitter Martin Whitmarsh hoopt dat er snel een oplossing wordt gevonden in het conflict over advertentieruimte in de pitboxen en op de paddock.

De Formule 1-teams ontvingen onlangs een brief van Allsport, waarin de organisatie benadrukte dat het alle rechten bezit voor reclame-uitingen in de pits. De team vullen naar goed gebruik de pitboxen naar eigen wens in.

In Silverstone werden de teams gesommeerd de trekkers van de trailers te koppelen, omdat sponsorlogo’s te prominent zichtbaar zouden zijn. Whitmarsh hoopt dat dit in Hockenheim niet opnieuw hoeft te gebeuren.

Tegenover Autosport zegt hij: “Ik heb Bernie Ecclestone duidelijk gemaakt dat het merendeel van de trucks ontworpen is als combinatie van trekker met trailer. Behalve dat het fraaier uitziet, voegt het bovendien commerciële waarde toe. Met name de kleinere teams moeten aanzienlijk meer betalen voor de trucks wanneer deze niet tentoongesteld kunnen worden op de paddock.”

Whitmarsh hoopt op een snelle oplossing. “De teams hebben het gevoel dat zij zich redelijk opstellen, maar we moeten ook respecteren dat FOM advertentieruimte wil uitbaten. Het is in ons belang dat de FOM zo goed mogelijk werk kan leveren.”

“Er is echter een verschil van mening”, erkent Whitmarsh. “We moeten een compromis zien te vinden, want het is niet altijd mogelijk om het iedereen naar zijn zin te maken.”

Het conflict over de advertentieruimte is waarschijnlijk een voorbode van de harde strijd om een nieuwe Concorde Agreement te bereiken. De huidige overeenkomst loopt eind 2012 af. De teams willen graag een groter aandeel in de inkomsten van de sport, maar daar voelt Ecclestone weinig voor.