De tiende startrij is dit seizoen het domein van Lotus. Jarno Trulli was in de 500ste kwalificatie van het merk zijn teammaat Heikki Kovalainen te snel af.

De jubileumrace van Lotus voelt voor Trulli aan als een nieuwe start. De Italiaan heeft de beschikking over een nieuw chassis en lijkt daarmee de technische ongemakken van de afgelopen races van zich af te hebben geschud.

“Ik voel me een stuk gelukkiger”, zegt Trulli. “Ik had geen echte problemen en kon me daarom volledig op de afstelling richten. Alleen de remmen functioneren nog niet optimaal, maar ik ben tevreden met mijn resultaat.”

Kovalainen moest twee tienden toegeven op zijn teamgenoot. “Ik ben een beetje teleurgesteld”, zegt de Fin. “Vandaag voelde de auto minder lekker aan dan gisteren. Ik moest echt vechten om goede tijden neer te zetten. Maar ik maak me geen zorgen. Ik ga morgen weer voluit.”

Lotus nam in Valencia opnieuw meer afstand van Virgin en HRT. Trulli was bijna anderhalve seconde sneller dan Lucas di Grassi en Timo Glock en zo’n twee seconden sneller dan Karun Chandhok en Bruno Senna.

De gevestigde orde ligt nog buiten bereik, maar de verschillen zijn acceptabel. Het gat naar Kamui Kobayashi op de achttiende plaats bedraagt 1,3 seconden, terwijl de Japanner op zijn beurt ongeveer dezelfde achterstand had op de snelste man in Q1.

Daarmee zit Lotus dus binnen drie seconden van de top van het veld. Zeker niet slecht voor een team dat feitelijk pas acht races bestaat. In Valencia viert Lotus weliswaar zijn 500steGrand Prix, maar dat is meer een eerbetoon van het huidige team aan de nalatenschap van Colin Chapman en de zijnen. 

Behalve de naam, en de goedkeuring van Chapmans erven, heeft het Lotus van nu immers weinig te maken met de ooit zo succesvolle Britse renstal. Maar als het de stijgende lijn weet door te trekken, kan het in de toekomst wellicht de glorietijden doen herleven.