Ook in 2010 wordt de kampioen niet op basis van gouden medailles bepaald, maar op basis van gescoorde punten. Dit heeft de FIA bevestigd in een document met nieuwe regels. De kwalificatie ondergaat wel enkele wijzigingen.Bernie Ecclestone heeft meermaals laten weten dat hij het huidige systeem wil veranderen en in plaats daarvan medailles wil introduceren. Wie de meeste races wint – en dus gouden medailles verzamelt – moet kampioen worden.

De teams vinden dit maar niks en ook de FIA wil er niet aan, zo blijkt nu. Dit heeft de autosportbond naar buiten gebracht door afwijkende sportieve en technische reglementen voor seizoen 2010 te publiceren.

De kwalificatie wordt ietwat aangepast om tot een geschikt format voor 26 auto’s te komen. Na de eerste en tweede sessie vallen er acht auto’s af zodat er tien coureurs overblijven in de strijd om poleposition. In Q3 mogen de coureurs rijden met een lichte auto, iets wat jaren geleden voor het laatst het geval was.

Daarnaast is besloten het minimumgewicht van de auto op te trekken naar 620 kilogram. Hierbij wordt rekening gehouden met KERS. Hoewel de FOTA-teams onderling hebben afgesproken het systeem niet meer te gebruiken, biedt het reglement er wel ruimte voor. Verder is besloten bandenwarmers toch niet te verbieden.

In een eerder stadium was al bekendgemaakt dat bijtanken per 2010 wordt verboden.

Klik [xlink www.fia.com/en-GB/sport/regulations/Pages/FIAFormulaOneWorldChampionship.aspx}hier{xlink] om het volledige document te lezen.

KVN