FIA-voorzitter Max Mosley verwacht dat slechts de helft van de huidige grid zich zal inschrijven voor volgend seizoen. De deadline daarvoor ligt op 29 mei. Veel van de teams willen echter meer duidelijkheid over het budgetplafond en het tweeklassensysteem voordat ze zich voor 2010 vastleggen.Vorige week vond er een crisisberaad plaats tussen de teams, de FIA en Bernie Ecclestone naar aanleiding van het dreigement van enkele teams om de sport te verlaten. Die bijeenkomst leidde niet tot een compromis met de FIA, met als gevolg dat Mosley nu denkt dat teams de inschrijvingsdeadline van 29 mei opzettelijk zullen missen.

De teams die zich niet op tijd inschrijven krijgen op het moment dat ze alsnog besluiten te willen deelnemen een geldboete opgelegd, maar riskeren daarmee ook de mogelijkheid dat de grid dan al gevuld is met nieuwe deelnemers.

“Ik denk dat er ongeveer drie tot zes teams zich aan de deadline zullen houden,” verklaarde Mosley desgevraagd aan de Engelse website autosport.com. “Vanaf dat moment hebben ze geen recht van spreken meer. Als er dan nog plek is dan mogen ze die innemen. Als die plek echter al vergeven is, dan hebben ze pech gehad.”

Het is opmerkelijk hoe kalm Mosley blijft in deze situatie. Hij gelooft dat als de teams de deadline zullen missen, door omstandigheden snel gedwongen zullen worden, zich alsnog in te schrijven. “Ik denk niet dat dit een langslepende kwestie zal zijn. Als je jezelf in de teams verplaatst dan besef je dat ze met het oog op hun toekomst ze snel een keuze moeten maken. Als ze in de Formule 1 willen blijven, kunnen ze komen om daarover te praten. En als ze besluiten in een andere klasse dan Formule 1 deel te nemen, dan zullen ze rap een auto moeten gaan bouwen.”

Mosley vervolgt: “Als ze zich niet inschrijven voor Formule 1, dan moeten ze wel snel beslissen wat ze gaan doen. Hun eigen serie starten, deelnemen aan een andere klasse of er helemaal mee stoppen. En als ze ermee willen stoppen, hebben ze zelfs een nog groter probleem wat personeel betreft, dan wanneer ze deelnemen onder een budgetplafond. Het is mij dus nog niet helemaal duidelijk wat de teams nou gaan doen.”

“Maar er is een goede kans dat als de teams er eens rustig over nadenken, het gezond verstand de bovenhand zal krijgen. Want wat is er nou verkeerd aan dat iedereen hetzelfde budget te besteden heeft en dat de prestaties gelimiteerd wordt door de slimheid van de engineers? Er zijn juist veel mensen die dit een aantrekkelijk concept vinden omdat het eerlijk is. Je zou zelfs kunnen zeggen dat als een team tien keer zoveel geld heeft dan een ander team, het te vergelijken is met het hebben van een grotere motor – niet erg eerlijk dus.”

Mosley maakte ook duidelijk dat hij de teams niet in de weg staat als rebellerende teams een nieuwe serie willen opstarten. “We moeten die klasse wel wettigen en zullen dat ook doen. Als ze hun eigen serie zouden opstarten, kunnen ze hun eigen regels bepalen. Wij zijn ervoor om de veiligheid testen.”

Zo ver is het – gelukkig -nog niet. De teams steken komend weekend in Monaco opnieuw de koppen bij elkaar, in de hoop tot een oplossing te komen.

LV