De televisiekijker kan dit seizoen veel meer vertier verwachten. Er komen meer data dan ooit beschikbaar om de spanning van de races op te voeren. Zo kan de fan dit jaar genieten van al het gepraat over de radio.Graphics van de brandstofstrategie van teams en de lijn die coureurs in bepaalde bochten aanhouden, voorspellers van pitstops en toegang tot al het radioverkeer dat plaatsvindt bij de teams. Het is een handgreep uit de foefjes waarmee het Formula One Management (FOM) dit jaar de Formule 1-minnende televisiekijker wil plezieren.

Eerder deze maand vroeg de FOTA de FOM om meer gebruik van graphics te maken. De televisiekijker zou meer informatie moeten krijgen, zodat een race een nog grotere show zou worden. Volgens Autosport neemt de FOM dat verzoek ter harte.

FOM-baas Bernie Ecclestone vertelt dat hij al eerder over leuke informatie voor fans beschikte, maar dat er teams waren die zeiden dat hij dat niet mocht gebruiken. ,,Complete nonsens”, oordeelt Ecclestone nu. ,,We zitten in de entertainment business, dat vergeten deze teams.”

Dat de gegevens nu wel beschikbaar komen, is volgens Ecclestone een teken dat de teams wakker beginnen te worden. Of, om met McLaren-teambaas Martin Whitmarsh te spreken: de kijker zal dit seizoen de grote winnaar zijn.

JK