Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz dringt erop aan dat de teams een groot deel van de aandelen van de Formule 1 krijgen. De teams lopen volgens de Oostenrijker als enige op het momenteel alle financiële risico’s en de huidige aandeelhouders ontbreekt het volgens Mateschitz aan zowel ervaring als passie om de toekomst van de sport te waarborgen.Dat de wereldwijde recessie ook door te voelen is tot in de Formule 1, mag inmiddels geen geheim meer heten. Honda haalde in de winter de stekker uit haar F1-project en ING stopt na dit jaar als hoofdsponsor van Renault.

Het is daarom niet verwonderlijk dat de bezuinigingsplannen van de FIA in de koningsklasse van de autosport verder worden doorgevoerd. Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz is echter van mening dat er nog meer dingen moeten veranderen, wil de Formule 1 de crisis fatsoenlijk overleven.

De teams moeten volgens hem een groter belang krijgen in de aandelen van de Formula One Group. Zeventig procent van de aandelen zijn momenteel in handen door het niet-beursgenoteerde bedrijf CVC Capital. De rest is in handen van JPMorgan en het familiefonds van Bernie Ecclestone.

Daar moet volgens Mateschitz snel verandering in komen. Hij legt tegen persbureau Deutsche Presse-Agentur uit waarom. ,,Het ontbreekt de huidige aandeelhouders aan zowel passie als ervaring in de motorsport’’, aldus de eigenaar van Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso. ,,Hun doel is, en dat is voor hun een heel logische, om zo veel mogelijk winst zien te maken.’’

Het komt steeds vaker voor dat de teams hun stem laten gelden over de toekomst van de sport. Zo verenigden ze zich vorig jaar al in de Formula One Teams’ Associaton, kortweg de FOTA. Mateschitz vindt het niet meer dan logisch om zich met de aandeelhouders van de F1 te gaan bemoeien.

,,Het zijn de teams die alle financiële risico’s lopen’’, stelt de Oostenrijker. ,,De teams hebben voldoende hoeveelheid deskundigheid en ze hebben ook het benodigde portie passie voor de sport. Er is maar een logische en ethisch verantwoorde eigenaar van de Formule 1, en dat zijn alle teams bij elkaar. Dat is de enige manier om de sport op lange termijn te redden.’’

,,De teams moeten hun marktwaarde maximaliseren, maar ze moeten ook de sport in handen hebben. Iedereen kan namelijk zien dat de sport niet meer zoveel waard is als een jaar geleden’’, besluit Mateschitz.

BvdB