Het dispuut over klantenchassis' behoort definitief tot het verleden nu Force India en Scuderia Toro Rosso de strijdbijl hebben begraven. Het faillissement van Super Aguri heeft opmerkelijk genoeg de weg vrij gemaakt voor het bereiken van een compromis. Force India houdt er 4,5 miljoen euro aan over.Klantenchassis' zijn chassis' die niet zelf zijn gebouwd door de teams, maar die daar wel mee racen. In het geval van Toro Rosso gaat het om de RB3 (vorig jaar) en de RB4 van Red Bull terwijl Super Aguri zich wist verzekerd van de steun van fabrikant Honda.

Force India reed niet met een klantenchassis', vond dat er sprake was van oneerlijke concurrentie en voelde zich daardoor benadeeld. Vooral ook omdat het als elfde geklasseerde team, en dat was Force India, geen recht heeft op een deel van de tv-inkomsten.

De drie teams probeerden al tijden de kou uit de lucht te halen en een overeenkomst te sluiten waarin iedereen zich kon vinden. Dat bleek lastiger dan gedacht. Pas nadat Super Aguri op de fles ging, werd er vooruitgang geboekt.

Dat heeft nu dus geresulteerd in een compromis, schrijft Auto Motor und Sport. Toro Rosso maakt zo'n 4,5 miljoen euro over op de bankrekening van Force India. Teambaas Colin Kolles eiste recent nog ruim negen miljoen, maar daar wilde Toro Rosso niet aan.

Force India heeft zich nu, na inmenging van Bernie Ecclestone, tevreden gesteld met de helft daarvan. Ook Ecclestone vond de eisen van de Kolles en eigenaar Vijay Mallya te gortig. Daarop stelde het Indiase team haar eisen bij.

Al met al heeft afwikkeling van de zaak ruim anderhalf jaar in beslag genomen.

KVN