Bernie Ecclestone lijkt zijn voormalige vriendje Max Mosley dermate beu dat hij van plan is om een eigen, onafhankelijke raceserie op poten te zetten die de Formule 1 onder de vleugels van de FIA weg moet halen. In Canada wordt druk gediscussieerd over die stap en de mogelijke gevolgen. Opmerkelijk detail: ook Ferrari zou bereid zijn Mosley een mes in de rug te steken.Ecclestone, eigenaar van de commerciële rechten op de Formule 1 en daardoor de machtigste man in de sport, heeft Mosley al meermalen verzocht op te stappen na de controversiële onthullingen over diens seksleven. Nu Mosley niet alleen weigert om te vertrekken, maar op 3 juni ook nog eens het vertrouwen van de FIA-leden heeft gekregen om aan te blijven, zint Ecclestone kennelijk op manieren om de FIA buitenspel te zetten.

Op het circuit van Montreal kwamen Ecclestone en de tien teambazen gisteren voor beraad bij elkaar. Volgens de Formule 1-baas om het te hebben over een nieuwe Concorde-overeenkomst, maar verschillende bronnen melden dat het belangrijkste gespreksonderwerp was dat Ecclestone de meningen wilde peilen over een nieuw kampioenschap dat buiten de auspiciën van de FIA valt.

Uiteraard ontkent Ecclestone zelf in alle toonaarden. ,,We hebben het gehad over de nieuwe Concorde-overeenkomst'', vertelde hij de verzamelde pers tijdens een bezoek aan de perskamer in Montreal. Maar doorgaans welingelichte bronnen melden tegen onder meer de Britse krant The Times dat Ecclestone al enige tijd serieus bezig is om de Formule 1-teams op een lijn te krijgen om een 'eigen' kampioenschap te beginnen.

Dat zou een unieke ontwikkeling zijn in een sport waarin de strijd om de macht altijd al fel en keihard is geweest. Het meest bekende voorbeeld is de 'protestbeweging' van een aantal autofabrikanten, die onder de naam GPWC in 2004 dreigden met het opzetten van een eigen raceserie als (nota bene) Ecclestone niet voldeed aan hun eis om gunstigere financiële voorwaarden in de verlenging van de Concorde-overeenkomst (die er nog steeds niet is).

Ecclestones probleem was dat een aantal teams tot dusver niet aan zijn afscheidingsplan wilde meewerken. Met name Williams en Toro Rosso zagen er niets in. Nu de situatie uit de hand lijkt te lopen zijn ook deze teams van mening veranderd. Zij zien, net als de teams die wel enthousiast zijn, dankzij Mosleys weigering om op te stappen opeens een hefboom om hun eigen wensen (meer controle op de sport, betere financiele voorwaarden) vervuld te zien.

Het bijzondere aan de huidige situatie is niet alleen dat Ecclestone nu zelf lijkt te pleiten voor (en leiding lijkt te geven aan) aan een afscheidingsbeweging, maar vooral dat Ferrari hem volgens alle bronnen daarin lijkt te steunen. Die fabrikant is immers degene die de GPWC-plannen om zeep hielp door elke medewerking te weigeren. Ferrari staat ook bekend als trouwe paladijn van Mosley en de FIA.

Het uitgangspunt van het afscheidingsplan lijkt te zijn dat de teams de auto's, de coureurs en het geld leveren. Ecclestone heeft de deals met de tv-stations en de verschillende circuits. Daarmee komt de FIA – die sinds de commerciële Formule 1-rechten in 2001 voor 100 jaar van de hand werden gedaan aan Eccestone alleen maar de regelgever in de Formule 1 is – buitenspel te staan.

Veel blijft daarbij onduidelijk. In de contracten met veel circuits die meerjarige deals hebben om Formule 1-races te organiseren, staan clausules die het organiseren van races door concurrerende raceseries verbieden. Dat zou kunnen betekenen dat de alternatieve serie van Ecclestone op andere circuits zou moeten rijden.

Daarnaast is de vraag wie de eigenaar van de serie zou worden: Ecclestone en zijn commerciële partners? Of de teams zelf, die immers al jarenlang meer geld uit hun Formule 1-deelname willen zien. Ook is de vraag wie de reglementen zou moeten opstellen en handhaven.

Het ligt voor de hand dat Ecclestone en zijn commerciële partners – bang voor de schade aan de sport die de Mosley-affaire kan opleveren – het gerucht van een break away series bewust in de wereld hebben geholpen om de FIA onder druk te zetten Mosley alsnog te lozen. De bronnen die in verschillende media worden geciteerd, suggereren echter dat de plannen om los van de FIA verder te gaan serieus zijn.

Daarmee krijgt Mosley ironisch genoeg alsnog – zij het op een andere manier dan bedoeld – gelijk. Kort voor de stemming over zijn aanblijven schreef hij immers in een brief aan de FIA-leden dat de kans bestaat dat Ecclestone en zijn partners na zijn vertrek zouden kunnen proberen de macht binnen de FIA over te nemen. De huidige geruchten duiden erop dat Ecclestone de macht van de FIA inderdaad wil inperken, al is het op een andere manier dan Mosley voorzag.

Gevraagd naar een reactie op de geruchten verklaarde Ecclestone dat de teams en hij het in Canada alleen hebben gehad over de vaststelling van een nieuwe Concorde-overeenkomst. Volgens hem is het hoog tijd dat die er komt (de vorige is eind vorig jaar verlopen), maar willen de teams het onderling maar niet eens worden over de voorwaarden.

,,Elk team denkt alleen maar aan zijn eigen belangen; de een wil grotere windtunnels, de ander wil kleinere, weer een ander helemaal geen windtunnels. Ik hoop dat ze gaan beseffen dat ze compromissen moeten sluiten om tot een nieuwe overeenkomst te komen. Dan hebben we weer een goede set regels en daarmee stabiliteit voor de sponsors.''

Ecclestone liet in zijn officiële reactie ook weten dat hij het niet nodig vindt dat een andere regelgever dan de FIA de sport gaat controleren. ,,Dat zou niet uitmaken'', vertelde hij Autosport.com. ,,De teams zouden dan net zo goed blijven kibbelen over wat ze nu precies willen.''

Het zal nog even duren voordat blijkt of de geruchten over een afscheidingsserie die de FIA omzeilt onderdeel zijn van een slinks plan om Mosley alsnog te laten vertrekken en de FIA te dwingen tot een soepeler opstelling inzake het nieuwe Concorde-overeenkomst. Blijken ze serieus, dan zal de toekomst van de Formule 1 in een onrustiger vaarwater komen dan in lange tijd het geval is geweest.

DP