Frank Williams wil ook op de lange termijn samenwerken met Toyota, de huidige motorpartner van zijn renstal. De teambaas kijkt na een moeilijke periode duidelijk weer naar boven en daagt de grote fabrikanten uit.Met Toyota wil het al tijden niet vlotten, maar Williams heeft een goed seizoen achter de rug. De renstal behaalde bijna drie keer zoveel punten als de Japanse (motor)fabrikant. ,,Zolang we in de subtop meedraaien is dat niet relevant”, zegt de Brit in het Duitse Auto Motor und Sport.

Daarbij hoopt Williams dat Toyota juist wel presteert. ,,Ik hoop dat we in Toyota een lange-termijnpartner hebben gevonden”, vervolgt hij. Hiermee voedt de teambaas het gerucht dat Williams uitgroeit tot semi-fabrieksteam als de investeringen van de Japanse fabrikant ook in de nabije toekomst niets opleveren.

Dat is misschien ook meer iets voor de lange termijn, maar de renstal heeft nog meer plannen voor de toekomst: het gevecht aangaan met de fabrikanten die nu de dienst uitmaken in de sport. Williams: ,,Dat is echt niet onmogelijk. Sla de geschiedenis er maar op na: Vietnam slaagde er ook in Amerika ten val te brengen.”

Daarom trekt de teambaas ook zo fel ten strijde tegen het gebruik van klantenchassis’. Het is al verdomd lastig om de toppers te verslaan, laat staan als deze hun chassis ook nog verkopen aan een derde partij, die dan voor relatief weinig geld over een zeer veelbelovend pakket kan beschikken.

,,Dan vecht ik plotseling tegen vier McLarens en Ferrari’s en dat ruïneert mijn team”, mort de 65-jarige Williams. Medelijden met Prodrive, dat haar plannen niet van de grond krijgt, heeft hij niet. ,,Het voorstel van Bernie Ecclestone interesseert me niets. Het levert mij geen cent op als die teams minder betaald krijgen omdat ze met een chassis van een ander rijden.”

KVN