De circuits Fuji en Suzuka delen per 2009 de organisatie van de Grand Prix van Japan. Volgend seizoen is Fuji aan de beurt, maar daarna is voor deze oplossing gekozen omdat het 'de beste optie was'.Het is nogal opvallend dat deze overeenkomst is gesloten omdat Fuji in handen is van Toyota terwijl Honda de eigenaar is van Suzuka. En dat ligt nogal gevoelig omdat de concurrentie tussen beide fabrikanten op z'n zachtst gezegd hevig is.

Om Honda te vriend te houden heeft Bernie Ecclestone nog onderzocht of het mogelijk was een tweede Grand Prix in Japan te organiseren. Bijvoorbeeld onder de noemer Grand Prix van de Pacific. Dat is er niet van gekomen. Nu is er alsnog een oplossing, met dank aan Fuji, zo lijkt het.

,,Ik ben blij dat de Fuji Speedway dit voorstel heeft geaccepteerd en dat beide circuits uitwerking van dit voorstel mogelijk hebben gemaakt. Zo kunnen we het succes en de toekomst van de Formule 1 op de lange termijn in Japan verzekeren”, zegt Ecclestone, die spreekt van een win-win-situatie.

,,We hebben het voorstel van de FOA uitgebreid bestudeerd en ermee ingestemd. Dit om de horizon van de Formule 1 in Japan verder te verbreden en tegelijkertijd de vooruitgang van de autosportscène in Japan te bevorderen”, voegt Fuji daar in een verklaring aan toe.

KVN