Vragenvuur: Nico Rosberg
Nico Rosberg rijdt tot en met 2009 gewoon bij Williams, alle wilde speculaties over zijn toekomst ten spijt. De Duitser legt uit waarom hij blijft – en wat hij van plan is voor Williams te betekenen.Gefeliciteerd met je nieuwe contract!
,,Dank je. Ik ben heel blij dat ik voor twee jaar heb bijgetekend bij Williams. Niet alleen omdat mijn salaris wat naar boven is bijgesteld, natuurlijk. Het motiveert me ook heel sterk dat ik nu een centrale rol kan spelen als belangrijkste test- en ontwikkelingsrijder. Ik testte voor het eerst voor Williams toen ik 17 was – we werken nu dus al vijf jaar samen en ik vind het geweldig dat onze samenwerking wordt vervolgd. Ik geloof echt in de kwaliteiten van dit team – ik kan prima opschieten met de teamleden en ik weet zeker dat we samen steeds verder naar voren kunnen komen.’’ Waarom is het zo belangrijk voor je om het team vooruit te pushen?
,,Ik kwam in 2006 bij Williams en dat was een heel zwaar jaar. Het afgelopen jaar verliep veel beter; we zijn samen verder gegroeid en beter geworden en is enorm motiverend dat ik een belangrijke rol kan spelen in die ontwikkeling. Williams staat op dit moment niet aan de top, maar groeit wel gestaag in die richting. Daar wil ik een bijdrage aan leveren, mede doordat ik weer een jaar extra ervaring heb om uit te putten. Het is niet meer dan logisch dat ik meer verantwoordelijkheid krijg in het ontwikkelingsproces naarmate ik me verder ontwikkel als coureur.’’ Hoe ben je van plan om die rol in te vullen?
,,Kazuki Nakajima komt volgend jaar als rookie bij het team, wat betekent dat ik de coureur word die hoofdverantwoordelijk is voor het ontwikkelingswerk aan de auto. Ik geef toe dat ik nog wel enige ervaring mis, maar ik geloof tegelijkertijd dat mijn technische kennis inmiddels een van mijn sterkste punten is geworden. Bovendien is ontwikkelingswerk een teamaangelegenheid: ik neem een deel voor mijn rekening van een enorm proces waaraan iedereen zijn steentje bijdraagt. En we hebben het afgelopen seizoen laten zien wat we kunnen: we zijn immers gestegen van de achtste naar de vierde plaats in het WK.’’ Ben je nu ook de eerste coureur van het team?
,,Officieel niet – Williams geeft zijn coureurs altijd gelijke kansen en identiek materiaal, dus er is nooit sprake van bevoordeling van een bepaalde coureur. Maar ik ben natuurlijk wel de meest ervaren coureur in het team, dus ik verwacht wel dat ik de eerste ben die bijvoorbeeld nieuwe onderdelen mag testen. Dus in sommige opzichten zal ik de rol van eerste rijder gaan vervullen.’’ De afgelopen tijd is er veel gespeculeerd over jouw toekomst; je naam is vaak in verband gebracht met allerlei andere teams. Hoe serieus moeten we die speculaties nemen?
,,Het is zeer vleiend dat de pers mij blijkbaar ziet als een natuurlijke kandidaat voor een hele reeks teams. Maar het feit dat Frank Williams geen seconde heeft overwogen om mij aan een ander team te verkopen vormt voor mij het bewijs dat het team er financieel goed voor staat, bereid is om in mij te investeren en wil dat ik blijf om te helpen verder naar voren te komen.’’ Wat had het recente nieuws over de status van je contract dan te betekenen?
,,Mijn contract voor 2008 was al lang bevestigd, maar Frank Williams en ik zijn vervolgens gaan praten over 2009 en hebben besloten om dat jaar ook mee te nemen in mijn contract.’’ Dus er is nooit een plannetje geweest om jou als Duitse coureur achter het stuur van een ‘half-Duitse’ McLaren-Mercedes te krijgen?
,,Zoals ik al zei, de speculaties waren erg vleiend. McLaren heeft een geweldig seizoen gehad en als Formule 1-coureur wil ik natuurlijk bij een winnend team zitten – het zou dus erg verleidelijk zijn geweest om naar een team te gaan dat races kan winnen en kan meevechten om het wereldkampioenschap. Maar geduld is een schone zaak. Ik geloof dat het mijn carrière niet helpt als ik te snel naar de top wil; ik geloof dat ik met Williams in de nabije toekomst ook veel succes kan hebben. Ik denk dat het voor mijn carrière het beste is als ik hier de komende twee jaar blijf.’’ Over succes gesproken: wat kunnen we volgend jaar van Williams verwachten?
,,Tja. Sommige mensen zeggen dat je zonder enorme budgetten nooit zult winnen, anderen vinden dat Williams zijn beste jaren achter zich heeft. Maar Renault heeft in 2005 en 2006 laten zien dat je voor podiumplaatsen kunt vechten en zelfs wereldkampioen kunt worden zonder megabudget. En aangezien wij een gezonde financiële positie hebben dankzij onze sponsors, maak ik me over dat aspect weinig zorgen. Verder zijn het afgelopen enkele belangrijke veranderingen doorgevoerd in de technische staf – dat team werkt nu al een jaar nauw samen en dat maakt ons alleen maar sterker. Onze auto is veel betrouwbaarder geworden, nu is het moment gekomen om het prestatieniveau verder op te krikken. Want vergeet niet dat Williams op technisch niveau een van de beste teams van allemaal is – al zijn we onafhankelijk. Onze samenwerking met Toyota gaat ook haar tweede jaar in en ook dat is een gunstig uitgangspunt. Niettemin wordt het hard werken. Dus wat je van Williams mag verwachten in 2008? Af en toe een podiumplaats en een hogere eindpositie in het constructeurskampioenschap. Dat moet haalbaar zijn.’’ Dit vragenvuur kwam tot stand dankzij Williams F1. DP
,,Dank je. Ik ben heel blij dat ik voor twee jaar heb bijgetekend bij Williams. Niet alleen omdat mijn salaris wat naar boven is bijgesteld, natuurlijk. Het motiveert me ook heel sterk dat ik nu een centrale rol kan spelen als belangrijkste test- en ontwikkelingsrijder. Ik testte voor het eerst voor Williams toen ik 17 was – we werken nu dus al vijf jaar samen en ik vind het geweldig dat onze samenwerking wordt vervolgd. Ik geloof echt in de kwaliteiten van dit team – ik kan prima opschieten met de teamleden en ik weet zeker dat we samen steeds verder naar voren kunnen komen.’’ Waarom is het zo belangrijk voor je om het team vooruit te pushen?
,,Ik kwam in 2006 bij Williams en dat was een heel zwaar jaar. Het afgelopen jaar verliep veel beter; we zijn samen verder gegroeid en beter geworden en is enorm motiverend dat ik een belangrijke rol kan spelen in die ontwikkeling. Williams staat op dit moment niet aan de top, maar groeit wel gestaag in die richting. Daar wil ik een bijdrage aan leveren, mede doordat ik weer een jaar extra ervaring heb om uit te putten. Het is niet meer dan logisch dat ik meer verantwoordelijkheid krijg in het ontwikkelingsproces naarmate ik me verder ontwikkel als coureur.’’ Hoe ben je van plan om die rol in te vullen?
,,Kazuki Nakajima komt volgend jaar als rookie bij het team, wat betekent dat ik de coureur word die hoofdverantwoordelijk is voor het ontwikkelingswerk aan de auto. Ik geef toe dat ik nog wel enige ervaring mis, maar ik geloof tegelijkertijd dat mijn technische kennis inmiddels een van mijn sterkste punten is geworden. Bovendien is ontwikkelingswerk een teamaangelegenheid: ik neem een deel voor mijn rekening van een enorm proces waaraan iedereen zijn steentje bijdraagt. En we hebben het afgelopen seizoen laten zien wat we kunnen: we zijn immers gestegen van de achtste naar de vierde plaats in het WK.’’ Ben je nu ook de eerste coureur van het team?
,,Officieel niet – Williams geeft zijn coureurs altijd gelijke kansen en identiek materiaal, dus er is nooit sprake van bevoordeling van een bepaalde coureur. Maar ik ben natuurlijk wel de meest ervaren coureur in het team, dus ik verwacht wel dat ik de eerste ben die bijvoorbeeld nieuwe onderdelen mag testen. Dus in sommige opzichten zal ik de rol van eerste rijder gaan vervullen.’’ De afgelopen tijd is er veel gespeculeerd over jouw toekomst; je naam is vaak in verband gebracht met allerlei andere teams. Hoe serieus moeten we die speculaties nemen?
,,Het is zeer vleiend dat de pers mij blijkbaar ziet als een natuurlijke kandidaat voor een hele reeks teams. Maar het feit dat Frank Williams geen seconde heeft overwogen om mij aan een ander team te verkopen vormt voor mij het bewijs dat het team er financieel goed voor staat, bereid is om in mij te investeren en wil dat ik blijf om te helpen verder naar voren te komen.’’ Wat had het recente nieuws over de status van je contract dan te betekenen?
,,Mijn contract voor 2008 was al lang bevestigd, maar Frank Williams en ik zijn vervolgens gaan praten over 2009 en hebben besloten om dat jaar ook mee te nemen in mijn contract.’’ Dus er is nooit een plannetje geweest om jou als Duitse coureur achter het stuur van een ‘half-Duitse’ McLaren-Mercedes te krijgen?
,,Zoals ik al zei, de speculaties waren erg vleiend. McLaren heeft een geweldig seizoen gehad en als Formule 1-coureur wil ik natuurlijk bij een winnend team zitten – het zou dus erg verleidelijk zijn geweest om naar een team te gaan dat races kan winnen en kan meevechten om het wereldkampioenschap. Maar geduld is een schone zaak. Ik geloof dat het mijn carrière niet helpt als ik te snel naar de top wil; ik geloof dat ik met Williams in de nabije toekomst ook veel succes kan hebben. Ik denk dat het voor mijn carrière het beste is als ik hier de komende twee jaar blijf.’’ Over succes gesproken: wat kunnen we volgend jaar van Williams verwachten?
,,Tja. Sommige mensen zeggen dat je zonder enorme budgetten nooit zult winnen, anderen vinden dat Williams zijn beste jaren achter zich heeft. Maar Renault heeft in 2005 en 2006 laten zien dat je voor podiumplaatsen kunt vechten en zelfs wereldkampioen kunt worden zonder megabudget. En aangezien wij een gezonde financiële positie hebben dankzij onze sponsors, maak ik me over dat aspect weinig zorgen. Verder zijn het afgelopen enkele belangrijke veranderingen doorgevoerd in de technische staf – dat team werkt nu al een jaar nauw samen en dat maakt ons alleen maar sterker. Onze auto is veel betrouwbaarder geworden, nu is het moment gekomen om het prestatieniveau verder op te krikken. Want vergeet niet dat Williams op technisch niveau een van de beste teams van allemaal is – al zijn we onafhankelijk. Onze samenwerking met Toyota gaat ook haar tweede jaar in en ook dat is een gunstig uitgangspunt. Niettemin wordt het hard werken. Dus wat je van Williams mag verwachten in 2008? Af en toe een podiumplaats en een hogere eindpositie in het constructeurskampioenschap. Dat moet haalbaar zijn.’’ Dit vragenvuur kwam tot stand dankzij Williams F1. DP