Bijna niemand weet meer hoe de vork in de steel zit, maar het komt er op neer dat de stewards geen protest van Spyker tegen Super Aguri kunnen behandelen. In plaats daarvan heeft Spyker de bevoegde instanties om opheldering gevraagd.Dit komt omdat het protest dat de Nederlandse renstal heeft ingediend gaat om afspraken die in de Concorde Overeenkomst zijn vastgelegd. Spyker wordt aangeraden een rechtszaak of een arbitragezaak aan te spannen.

Als Spyker een protest in had willen dienen, had dit vlak na de technische keuring op woensdag moeten gebeuren. Alleen kon er op dat moment nog geen protest ingediend worden omdat Super Aguri de SA07 toen nog niet had gepresenteerd. Mogelijk is dat een truc geweest van de Japanse renstal om een protest te omzeilen.

,,Het liep allemaal heel gek”, vertelt Colin Kolles aan de om hem heen zwermende journalisten. ,,De auto werd kort na de keuring getoond en er moet dan binnen twee uur protest aan worden getekend. Dat wordt alleen wat lastig als je de auto nog niet gezien hebt.”

De kans dat Bernie Ecclestone na onderhandelingen met de teams alsnog een compromis kan sluiten is uiterst klein. Voor de Spyker-teambaas resteren twee opties: een arbitragezaak aanspannen bij de FIA of in Maleisië een protest indienen, omdat dat dit keer wel op tijd kan. Kolles zegt in gesprek met FORMULE 1 RaceReport al te weten wat hij gaat doen, maar hij wil niet zeggen welk pad hij bewandelt.

Ook Williams' CEO Adam Parr wilde geen opheldering geven over zijn plannen.

Inmiddels is de zaak verder uitgebreid. De situatie Super Aguri/Honda vertoont zoveel parallellen met de vorig seizoen tot STR1 omgetoverde Jaguar-bolide, dat Kolles ook op dit gebied verdere stappen wil ondernemen. Ook de huidige Red Bull-situatie blijft niet buiten schot.

Naar verluidt weet Kolles zich gesteund door de topteams Renault, McLaren en Ferrari.

KVN/LV