De vier fabrikanten (BMW, Honda, Mercedes-Benz en Toyota) gaan er van uit dat de ontbrekende handtekeningen spoedig onder het Indianapolis Agreement komen te staan. Moeten Ferrari, Red Bull, Scuderia Toro Rosso en MF1 Racing wel even hun goedkeuring verlenen.


Zoals FORMULE 1 RaceReport maandag al wist te melden, heeft Jean Todt door laten schemeren dat Ferrari er best toe bereid is om het voorstel goed te keuren. Mits het naar wens van de Italiaanse renstal is. Gebeurt dit, dan zullen Red Bull en Toro Rosso snel volgen. MF1 Racing wacht nog op de belofte van de fabrikanten om goedkoop klantenmotoren aan te bieden. Formeel gezien moet dit nog bevestigd worden.

Als het zover komt, dan schiet niet alleen MF1 Racing hier iets mee op. Deze vlieger gaat dan op voor alle renstallen die met klantenmotoren rijden, in veel gevallen de privateers. Zo kan het gebeuren dat Williams, het team heeft al een deal met Toyota voor 2007, alsnog goedkoper uit is. Ferrari daarentegen wil enkel voor de volle prijs een tweede team van motoren voorzien. Wel wordt een deal met Cosworth zo minder aantrekkelijk, omdat de firma nu niet meer goedkoper is dan andere leveranciers.

De overeenkomst zorgt er voor dat de gedeeltelijke motorbevriezing al volgend seizoen wordt geïntroduceerd. Zodoende wordt voorkomen dat de motoren tot eind 2007 ontwikkeld worden, om vervolgens terug te gaan naar de specificatie van Silverstone 2006.

,,Waar we precies zijn durf ik niet te zeggen, maar ik hoop dat we daadwerkelijk overeenstemming bereiken”, zegt BMW’s Mario Theissen. ,,Het voorstel wijkt niet veel af van de Maranello-overeenkomst, maar hier heeft ook Bernie Ecclestone zijn steentje aan bijgedragen. Voor mij is dit een prima alternatief, ik hoop dat de rest er ook zo over denkt.”

,,Het zorgt voor enige flexibiliteit en tegelijkertijd zorgen we er voor dat de kosten niet uit de hand lopen. De restrictie is misschien wat heftiger dan in het eerdere voorstel, maar dat vind ik zo slecht nog niet. Nu praten we over de manier waarop we dit aan gaan pakken met de klantenmotoren. Ik hoop dat we daarover eveneens een overeenkomst kunnen sluiten.”

,,Dit voorstel is eigenlijk wel logisch”, sluit Honda-teambaas Nick Fry zich aan bij Theissen. ,,,Iedereen moet zich kunnen vinden in wat er wordt besloten. Je krijgt alleen nooit iedereen helemaal tevreden. Wij vinden dat er iets te weinig aan de technologie wordt gedacht, anderen vinden het alsnog te veel. Zo heeft iedereen wel wat, dan is het goed. Zolang je allemaal maar ongeveer even tevreden bent.”

,,Van begin af aan zijn we nooit vergeten dat we twaalf teams (Prodrive doet mee vanaf 2008, red.) op de grid moeten hebben. Teams die aan elkaar gewaagd zijn. Daarom moeten fabrikanten twee renstallen van motoren voorzien, zoals wij doen. Net als Toyota. Dat is inmiddels een feit als je als fabrikant meedoet aan de Formule 1. En Honda is blij met dit feit.”