MF1 Racing-teambaas Colin Kolles heeft de sleutel in handen tot het doorvoeren van een compromis betreffende de motorbevriezing. De teams, die op zondag verder vergaderden, hebben unanieme overeenstemming bereikt. Maar dan moet Kolles, die een tegenprestatie verwacht, wel zijn handtekening zetten.


De Formule 1-teams moeten de FIA een voorstel presenteren dat uitgaat van volledige unanimiteit, anders wordt de motorbevriezing zoals FIA-president Max Mosley die voor ogen heeft doorgevoerd. En haast is geboden, want deze week staat de beslissende vergadering van het World Motor Sport Council gepland.

De vier fabrikanten achter het zogeheten Monaco Agreement, BMW, Honda, Mercedes en Toyota, hebben dit weekend veel tijd besteed aan lobbyen. Om zodoende de overige teams aan hun zijde te krijgen. Een serie meetings heeft geresulteerd in het Indianapolis Compromis. Een compromis ten opzichte van het Monaco Agreement en het in Maranello gesloten akkoord tussen Ferrari, Renault, Cosworth en de FIA. Dit akkoord werd in mei gesloten en gedoopt tot Maranello Agreement.

Uit deze vergaderingen in Indianapolis is nu een akkoord gekomen waarin het overgrote merendeel van de partijen zich kan vinden, waaronder Renault en Ferrari. Kolles heeft echter van begin af aan laten weten dat er ’iets’ in moet worden opgenomen voor privéteams. Hij wil dat de fabrikanten een eerdere belofte niet verbreken. Namelijk dat zij kleinere renstallen tegen een schappelijke prijs van motoren zullen voorzien. De kleinere teams zouden dan overeen willen komen om Traction Control te behouden. Dit nieuws meldt FORMULE 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper.

Kolles heeft verder laten doorschemeren dat zijn team blij is met de motorbevriezing. Cosworth, de mogelijke motorpartner met het oog op 2007, levert het Williams-team momenteel zeer goede motoren. Kort voor de start van de Amerikaanse Grand Prix was Kolles in het kantoor van Bernie Ecclestone. Hij sprak daar met Ron Dennis, Norbert Haug en Martin Whitmarsh. Zij zaten verlegen om een handtekening…

MF1 Racing zou er niets op tegen hebben om voor een goede prijs eventueel voor Mercedes-klantenmotoren te opteren. Integendeel. Bovendien zou Lewis Hamilton door McLaren tijdelijk gestald kunnen worden bij de renstal, al is dit wel afhankelijk van de ontwikkelingen op de coureursmarkt. Bovendien is Mercedes bekend met huidig MF1 Racing-coureur Christijan Albers, die in het verleden reed voor de fabrikant.

Ook testcoureurs Markus Winkelhock en Adrian Sutil hebben goede connecties met de Duitse motorfabrikant.

KVN