Renault en Ferrari zijn het lang niet altijd met elkaar eens. Bijvoorbeeld op het bandenvlak. Maar over een veel belangrijker struikelblok staan ze wel aan elkaars zijde. Technologie moet niet de boventoon voeren in de sport, het gaat om het racen.


De laatste seizoenen draaien de Formule 1-races steeds vaker uit op een tactisch steekspel. Middels verschillende strategieën wordt er in de pit meer gehaald dan op het circuit. De schuld van deze vicieuze cirkel wordt gelegd bij de hedendaagse technologie, die momenteel o zo belangrijk is in de Formule 1.

Met het oog op de regelveranderingen in 2008 wordt er door iedereen gesproken over de manier waarop de sport weer terug kan worden gegeven aan de fans. Dat dit moet gebeuren door meer actie op de baan, daar zijn de meesten het wel over eens. Renault en Ferrari durven nog een stap verder te gaan.

,,Naar mijn mening is de prioriteit van de Formule 1 niet de technologie”, vertelt Ferrari-teambaas Jean Todt in Monaco. ,,Het gaat om de show, om coureurs die op het circuit vechten met elkaar. Maar de laatste jaren neemt de technologie een steeds hogere vlucht, waardoor dit soort momenten steeds schaarser worden.”

Als vanzelfsprekend zijn er ook altijd mensen die wel voorstander zijn van technologische hoogstandjes. Volgens Flavio Briatore heeft dat een averechts effect. Diegenen die het hardst roepen om meer technologie, presteren het minst. ,,Velen hebben het hierover. Probleem is alleen: of ze hebben nog nooit een race gewonnen, of ze deden dat acht, negen jaar geleden.”

,,Als er teams zijn die over technologie moeten praten, dan zijn dit Renault en Ferrari… Daarom sluit ik me aan bij de mening van Jean, want hij heeft gelijk. Het moet weer over racen gaan in de Formule 1. Over helden die elkaar op het circuit bestrijden, coureurs die elkaar inhalen zodat het weer een feest wordt om op zondagmiddag de televisie aan te zetten.”

Achter de schermen wordt er nu hard gewerkt aan het technische reglement, dat per 2008 het gezicht van de Formule 1 moet bepalen. De strubbelingen tussen de Formule 1 en de GPMA behoren inmiddels tot het verleden. Nu moet er nog ’even’ overeenstemming over de nieuwe regelgeving worden bereikt.

De één roept op tot meer technologie, om zo de status van de Formule 1 te behouden, de ander wil juist de kosten drastisch drukken. Dat laatste geniet ook de voorkeur van de FIA. De autosportbond heeft in grote lijnen al laten weten hoe zij de sport voor zich ziet tegen die tijd. Todt en Briatore zijn blij met de eerste voorstellen van de FIA.

,,We moeten niet te veel meer onderhandelen, we hebben met dat gedoe rond een nieuwe commerciële deal tijdenlang onderhandeld zonder dat dit ons echt een voordeel heeft opgeleverd. Drie jaar terug deed Bernie Ecclestone ons een beter aanbod, dat zegt genoeg”, heeft de Renault-teambaas zijn buik voorlopig even vol van onderhandelen. ,,Onze nieuwe deal is slechter en we hadden al drie jaar van het gezeur af kunnen zijn.”

KVN