Honda-teambaas Nick Fry is goed geluimd. Hij heeft een positief gevoel over het ’Memorandum of Understanding’, dat in Spanje door de vijf GPMA-teams werd ondertekend. Hierdoor is de kans op een scheuring in de Formule 1 gereduceerd tot nul.
Door deze verklaring te ondertekenen, is de eerste stap naar het opstellen van een nieuw Concorde Overeenkomst gezet. Want de Formule 1-grondwet is niet ondertekend, zoals her en der wordt beweerd. Maar volgens Fry is het vooral goed voor de sport als geheel, dat dit besluit in Spanje is genomen.

Fry was er ook als de kippen bij om de meer democratische besluitvorming te steunen. Dit bleek bij de eerste bijeenkomst van de nieuwe Sporting Working Group (een soort technische denktank), in de week voorafgaand aan de Spaanse Grand Prix. Hier werden enkele controversiële beslissingen over de motorreglementen genomen. FIA-president Max Mosley is alleen niet van plan om te wijken voor de druk van de teams.

Fry kijkt tegenover Formule 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper vooral naar de positieve kanten. ,,Het gaat de goede kant op. De meeting woensdag was positief, net als het ondertekenen van het document afgelopen weekend.” Het wachten is alleen nog even op de handtekening van Bernie Ecclestone zelf, maar dat mag in principe geen probleem opleveren. ,,Daarna kunnen we ons op de laatste discussies aangaande de technische regelgeving richten. Het komt allemaal wel goed, al lijkt het van buitenaf soms wat langzaam te gaan.”

Het zetten van de handtekeningen heeft dus nog geen einde gemaakt aan de onderhandelingen. Alleen kunnen nu de gesprekken over de regelgeving worden gestart, wat alweer een stap vooruit is. Volgens Fry hebben de teams een sterke onderhandelingspositie. ,,Absoluut. Maar je weet hoe dat gaat met onderhandelen. Niemand die helemaal tevreden is. Dus moet je een beetje wikken en wegen totdat iedereen het in grote lijnen eens is. Dat punt hebben we nu bereikt.”

,,Uiteraard, ook ik had graag een grotere taartpunt gehad. Net als Bernie, maar zo gaat het niet in het leven. Er ligt nu gewoon een goede deal”, besluit de Honda-teambaas. Inderdaad, de GPMA had op iets meer gehoopt. Volgens ingewijden krijgen ze door deze deal jaarlijks vijftig procent van de opbrengsten van de sport. Ze hadden gehoopt op zestig procent, per 2008.

Toen Ecclestone voorstelde om de betaling van vijftig procent met terugwerkende kracht in te laten gaan vanaf begin 2006, werd er echter alsnog toegehapt door de fabrikanten. Naar verluidt bedraagt de jaarlijkse opbrengst ongeveer 700 miljoen dollar, waarvan de teams vanaf nu de helft krijgen.