’Webber was op weg naar het podium’
Ondanks zijn optreden op het podium als Minardi-coureur in 2002 is Mark Webber voor zijn thuispubliek nog nooit in de topdrie geëindigd. Afgelopen zondag kwam hij dichtbij, tot zijn versnellingsbak ermee ophield. Williams’ technisch-directeur Sam Michael liet Formule 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper na de race weten dat een podiumplek mogelijk zou zijn geweest. Fernando Alonso was te snel voor de Williams-coureur, maar een gevecht met Kimi Raikkonen behoorde tot de mogelijkheden.
Webber verraste door langer door te rijden dan de Renaults en de McLarens, waardoor hij de koppositie in handen kreeg. Hij lag nog maar net aan de leiding, toen hij zijn bolide noodgedwongen aan de kant moest zetten. Op dat moment was hij nog niet van plan naar de pit te komen, hij had nog enkele ronden door kunnen rijden. Zodat hij het na zijn stop uit zou kunnen vechten met Raikkonen.
Michael: ,,Het zat hem in de versnellingsbak, meer details weet ik nog niet. Het onderzoek is nog in gang. We zullen het oplossen voor de tests in Vallelunga en Barcelona, zodat we er in Imola geen last meer van hebben. We hebben 17.000 kilometer getest zonder op dit probleem te stuiten…”
,,Het is nog het zuurst voor Mark zelf, die bezig was met een geweldige race. De tweede plek was zeker mogelijk geweest. Dit moet een hele grote teleurstelling zijn voor Mark, want hij reed zo sterk. Hij zou een grote voorsprong hebben gehad voor zijn eerste pitstop.”
Ferrari durfde de gok niet aan om het op de nieuwe Bridgestones te proberen. Bij Toyota resulteerde het in een podiumfinish. Ook Michael is goed te spreken over de nieuwe Potenza. ,,De nieuwe compound is erg goed, een grote stap voorwaarts. Dat bleek ook wel in de kwalificatie, want Mark was erg zwaar. We hebben het aan onszelf te wijten dat we uit zijn gevallen, we moeten de betrouwbaarheid verbeteren.“
De opvolger van Patrick Head claimt zelfs dat Webber de race had kunnen voltooien met slechts één pitstop, als de omstandigheden daarom gevraagd zouden hebben. ,,Dat was geen enkel probleem geweest. We wilden in ieder geval een lange eerste stint rijden, zodat we onze strategie altijd nog aan konden passen.”
Nadat Webber zijn FW28 langs de baan had geparkeerd kon de Williams-renstal haar spullen inpakken. Nico Rosberg lag er ook al uit, zijn race was in feite na de eerste bocht al voorbij. De ’td’ neemt het voor hem op. ,,Het was niet zijn schuld, want Massa reed tegen zijn achterkant aan. Al kun je ook zeggen dat Nico ervoor moet zorgen dat hij niet in zo’n situatie terechtkomt. Dat is het nadeel van kwalificeren in het middenveld, dan kom je in het gedrang. Echt een nadeel op dit circuit.”
KVN
Webber verraste door langer door te rijden dan de Renaults en de McLarens, waardoor hij de koppositie in handen kreeg. Hij lag nog maar net aan de leiding, toen hij zijn bolide noodgedwongen aan de kant moest zetten. Op dat moment was hij nog niet van plan naar de pit te komen, hij had nog enkele ronden door kunnen rijden. Zodat hij het na zijn stop uit zou kunnen vechten met Raikkonen.
Michael: ,,Het zat hem in de versnellingsbak, meer details weet ik nog niet. Het onderzoek is nog in gang. We zullen het oplossen voor de tests in Vallelunga en Barcelona, zodat we er in Imola geen last meer van hebben. We hebben 17.000 kilometer getest zonder op dit probleem te stuiten…”
,,Het is nog het zuurst voor Mark zelf, die bezig was met een geweldige race. De tweede plek was zeker mogelijk geweest. Dit moet een hele grote teleurstelling zijn voor Mark, want hij reed zo sterk. Hij zou een grote voorsprong hebben gehad voor zijn eerste pitstop.”
Ferrari durfde de gok niet aan om het op de nieuwe Bridgestones te proberen. Bij Toyota resulteerde het in een podiumfinish. Ook Michael is goed te spreken over de nieuwe Potenza. ,,De nieuwe compound is erg goed, een grote stap voorwaarts. Dat bleek ook wel in de kwalificatie, want Mark was erg zwaar. We hebben het aan onszelf te wijten dat we uit zijn gevallen, we moeten de betrouwbaarheid verbeteren.“
De opvolger van Patrick Head claimt zelfs dat Webber de race had kunnen voltooien met slechts één pitstop, als de omstandigheden daarom gevraagd zouden hebben. ,,Dat was geen enkel probleem geweest. We wilden in ieder geval een lange eerste stint rijden, zodat we onze strategie altijd nog aan konden passen.”
Nadat Webber zijn FW28 langs de baan had geparkeerd kon de Williams-renstal haar spullen inpakken. Nico Rosberg lag er ook al uit, zijn race was in feite na de eerste bocht al voorbij. De ’td’ neemt het voor hem op. ,,Het was niet zijn schuld, want Massa reed tegen zijn achterkant aan. Al kun je ook zeggen dat Nico ervoor moet zorgen dat hij niet in zo’n situatie terechtkomt. Dat is het nadeel van kwalificeren in het middenveld, dan kom je in het gedrang. Echt een nadeel op dit circuit.”
KVN