Langzaam groeit de onvrede over het nieuwe kwalificatie-systeem. Niet dat er plotseling niks van deugt, maar er bekruipt de Formule 1-wereld een gevoel dat het beter kan. Daarom wordt geopperd om nog maar één snelle ronde in het derde segment te rijden. Bernie Ecclestone kan zich hier in vinden.

De twee eerste sessies zouden moeten blijven zoals nu het geval is. Zodat het mogelijk blijft dat bijvoorbeeld Giancarlo Fisichella tot de afvallers behoort. Zoals op Imola het geval was. De manier waarop het derde deel zich ontvouwt is wat verwarrend. Vooral de benzine die na afloop van de kwalificatie eventueel bijgetankt mag worden, zorgt voor veel verwarring bij de televisiekijkers.

Middels de coureursvakbond GPDA hebben de coureurs laten weten dat zij er niks op tegen te hebben om de het afsluitende deel naar bovenstaande vorm te veranderen. Wel is het zo dat de auto’s hun tijd dan neerzetten met de benzine waarmee de race aangevangen wordt. Het is niet te doen om dat te veranderen met de huidige regels. Dit heeft immers ook invloed op de grootte van de benzinetank van de verschillende auto’s, om maar een voorbeeld te noemen.

Bernie Ecclestone heeft desgevraagd tegenover Formule 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper exclusief laten weten dat er gewerkt wordt aan een plan. Dat plan zal binnenkort aan de teams worden voorgelegd. Vooral Flavio Briatore heeft zich opgeworpen als groot voorstander van de mogelijke veranderingen. Maar het is onduidelijk of de steun unaniem is.

,,Naar mijn mening hebben we echt een supersysteem nu. Iedereen is er blij mee. De tv-kijkers, en de meerderheid van het publiek ook. Hetzelfde geldt voor de pers. Dit is waar we op zaten te wachten”, is de Formule 1-baas toch opmerkelijk positief terwijl er wordt gesproken over veranderingen. ,,Maar voor de regisseur kan het moeilijk zijn. En de mensen op de tribune weten lang niet altijd wie er aan een snelle ronde bezig is. Daarom wijs ik het idee dat er nu ligt voor de laatste sessie zeker niet af.”

Opvallend genoeg was de kwalificatie vorig jaar eveneens onderwerp van gesprek op de Nürburgring. Toen werd de kwalificatie halverwege het seizoen aangepast, en werd er op ’der Ring’ voor het eerst gekwalificeerd volgens de aangepaste versie. Omdat de nieuwe verandering midden in het seizoen moet worden doorgevoerd, is het nog niet zeker of het er ook daadwerkelijk van komt.

,,We hebben unanieme toestemming nodig van de teams. Ik kan me eigenlijk geen reden indenken waarom dit niet zou kunnen. We moeten er even goed voor gaan zitten en daarna met een goed voorstel komen”, meent Ecclestone.

Verder weet hij te melden dat dit nieuwe format ’onder geen enkel beding’ al doorgevoerd kan worden voor de Spaanse Grand Prix, van volgende week. In feite is er zelfs helemaal geen ’haast’ bij. In Monaco wordt onder het huidige systeem een spetterende kwalificatie verwacht…