Wederom duiken er geruchten op dat het Formule 1-project van MF1 Racing in gevaar is. Al vanaf het moment dat Alex Shnaider de Jordan-renstal begin 2005 overnam steken deze geluiden één keer in de zoveel tijd de kop op. Dat is nu opnieuw in alle hevigheid gebeurd, het team zelf ontkent de geruchten.

Vorige week verliet sportief directeur Adrian Burgess de renstal. Dat vertrek, waaraan een re-organisatie ten grondslag lag, speelt mogelijk mee met het opnieuw opduiken van deze geruchten. Autosport weet te melden dat er nieuwe veranderingen in het management aanstaande zijn en dat een vertrek van managing director Colin Kolles niet wordt uitgesloten. Een woordvoerder van het team ontkent dit ten stelligste. ,,Colin is heel erg belangrijk voor het team. We hebben geen idee hoe we hem in dat geval zouden moeten vervangen. Daar is geen beginnen aan.”

Er wordt zelfs gesuggereerd dat Shnaider in onderhandeling zou zijn over de verkoop van zijn team, waardoor er voor Kolles geen toekomst meer is. Eddie Irvine en zijn Russisch consortium zouden opnieuw belangstelling hebben getoond voor de renstal. Mogelijk heeft, mits dit klopt, de overweldigende belangstelling voor deelname aan 2008 hiermee te maken. De interesse is zo groot terwijl er maar één plek te vergeven is, dat de enige andere mogelijkheid die overblijft het kopen van een bestaand team is.

Deze geruchten zijn niet nieuw. Ten tijde van de Grand Prix van Monaco van vorig jaar werd een eerste hoogtepunt bereikt. Shnaider liet toen weten dat hij altijd openstond voor een bod op zijn team. ,,Als iemand een hoger bedrag biedt dan het bedrag waarvoor wij het team over hebben genomen dan is een verkoop mogelijk. Mits de juiste koper zich meldt.” Volgens een bericht in de Daily Telegraph heeft Kolles zelfs een soort crisisgesprek met Bernie Ecclestone gevoerd. Kolles schijnt ten koste van alles te willen voorkomen dat MF1 haar startplek voor 2008 kwijtraakt, want dan is het team praktisch niks meer waard.

De reactie van Christijan Albers’ manager Lodewijk Varossieau is geheel in lijn met die van de woordvoerder. ,,Totale onzin”, deelt hij Formule 1 RaceReport mee. Ook de suggestie dat de in Roemenië geboren Duitser de test op Silverstone uit eigen zak betaald is gebaseerd op los zand. ,,We gaan juist aan de slag met nieuwe onderdelen.”

KVN