Natuurlijk, een vijfde startplaats is niet alles. De pole-position, dat is hetgeen waar je altijd voor gaat als coureur. Soms is een pole niet mogelijk en getuige Fernando Alonso’s commentaar en positiviteit na afloop, staat hij onder de verdenking van een zware auto.

Bovendien, een pole-position is voor de Spanjaard geen noodzaak om een goed resultaat neer te zetten. Dit seizoen heeft de Renault-coureur toch al 28 punten gescoord en hij startte niet één keer vanaf de eerste startplaats. ,,Een vijfde plek is niet de perfecte startplek op dit circuit, want het is niet makkelijk om in te halen hier. Maar het is niet zo erg als het lijkt. Toen ik eenmaal gevrijwaard was van verkeer, kon ik goede rondetijden neerzetten. Bovendien was ik tevreden over de balans van de wagen.”

Hierboven gaf de wk-leider het al even aan: hij had last van verkeer. En dat kan je duur komen te staan in de kwalificatie. Want als je kwalificatietijd meer dan 110 procent van je snelste tijd in beslag neemt, dan krijg je de verbruikte benzine in die ronde niet terug. ,,Het was af en toe best close, want ik kwam in de derde sessie in het gedrang terecht. Tegen het einde nam de drukte gelukkig wat af.

De derde startplek, dat is de hoogste waar vanaf de regerend wereldkampioen dit seizoen is gestart. Vandaag werd het dus de vijfde plek. Getuige de racesnelheid van de Renaults dit seizoen, lijkt het er niet op dat dit hun ware snelheid is. Mogelijk dat ze zwaar van start gaan dus, terwijl juist van Ferrari wordt verwacht dat ze wat lichter zijn. ,,We zien het wel. Hopelijk kan ik bij de start wat posities goed maken. Dan moet het goed komen, want over onze gekozen strategie ben ik niet ontevreden. Dat zie ik wel zitten.”

KVN