FIA-president Max Mosley zorgde eerder deze week voor opschudding. Om geld te besparen wil hij ervoor zorgen dat de ontwikkeling van de motoren na 2008 drie jaar stil komt te liggen. Bij nader inzien schijnt dit voorstel echter van Renault te komen, dat steeds openlijker flirt met Bernie Ecclestone.


Eerder deze week deed Renault-teambaas Flavio Briatore enkele opzienbarende uitspraken, waardoor het plotseling niet meer zo onwerkelijk is dat het Franse team zich binnenkort aan de zijde van Ecclestone schaart. Het plan waar Mosley het onlangs over had is als volgt: In 2008 wordt een ontwerp voor de motor ingediend. Met dit ontwerp moet de motorfabrikant het dan drie jaar doen, wat weer zou leiden tot een daling in de kosten.

Hoewel er gespeculeerd wordt dat dit de relatie tussen Mosley en de rebellerende GPMA geen goed doet, weet Autosport nu te melden dat Renault schuilgaat achter dit plan. En Renault is inderdaad lid van de GPMA. Het is geen geheim dat de Franse autofabrikant geld moet besparen en Renault-president Charlos Ghosn eist dat de investering in de Formule 1 het waard blijft voor de Franse fabrikant. Anders kan Renault wel eens uit de Formule 1 stappen.

Om het niet zover te laten komen moet de sport goedkoper worden en volgens ingewijden is Renault nu met dit idee gekomen. De FIA wil geen commentaar geven, daar zou het ´nu niet het geschikte moment´ voor zijn. De mening van Renault staat haaks tegenover die van de overige GPMA-leden, die juist een voorstander zijn van het hoogste technologie-niveau in de Formule 1.

Mogelijk is dit een eerste aanwijzing dat de coalitie in de GPMA afbrokkelt. Er gaan dan ook geruchten dat Renault zich binnenkort aansluit bij het ´kamp-Ecclestone´. Dit ondanks een doorlopend contract dat de GPMA-leden hebben afgesloten. Dat verdrag loopt in september af. Naar verluidt schijnen ook Toyota en Honda plannen te hebben om de GPMA te verlaten. Overigens heeft Mosley de fabrikanten een deadline gesteld. Als ze niet voor april tekenen, is het mogelijk dat ze per 2008 hun plek in de Formule 1 verliezen.

KVN