De FIA heeft zojuist haar plannen bekendgemaakt voor de toekomst van de Formule 1, waarin vooral kostenbesparing centraal staat. FIA-president Max Mosley vindt de sport nog altijd te duur en komt daarom nu met een plan van aanpak.
De rechterhand van Bernie Ecclestone heeft deze plannen niet op eigen houtje opgesteld, hij heeft er lang over gepraat met de teams en heeft ook de mening van de fans onder de loep genomen. Bovendien hoopt de FIA met deze veranderingen de instap voor privateers makkelijker te maken, een budget van 100 miljoen dollar moet in de toekomst genoeg zijn voor een seizoen Formule 1.

,,Het draait in de Formule 1 allemaal om geld en dat is te ver de verkeerde kant op gegaan", opent Max Mosley. ,,Verschillende fabrikanten pompen wel heel veel geld in hun operatie, alleen maar om te winnen. Deze aanpak heeft de autosport grote schade toegebracht in andere autosportklassen. Dat willen wij ten koste van alles voorkomen."

De voorgestelde veranderingen per 2008:

– Als een team een nieuwe technologie ontwikkelt, dan wordt dit in de loop van het seizoen gekopieerd door andere renstallen. Daarom zal de nieuwe vinding voortaan na het seizoen verboden worden.

Reden: een team profiteert van haar vinding, maar de F1 in haar geheel is minder geld kwijt.

– De achtervleugel wordt in tweeën gesplitst.

Reden: onderzoek heeft aangetoond dat dit tot meer inhaalacties leidt.

– Vermindering van downforce door restricties aan het bodywork te stellen, dit om toenemende snelheden te voorkomen.

Reden: veiligheid.

– Verandering van regels omtrent het voorste gedeelte van de auto zodat de balans niet wordt verstoord in het verkeer.

Reden: inhalen stimuleren.

– Een limitering op het aantal gebieden waarop de aërodynamica kan worden aangepast

Reden: terugdringen van kosten.

– Het minimumgewicht gaat van 605 kilogram naar 550 kilogram.

Reden: Zo wordt het transport goedkoper en ook worden de auto’s veiliger.

– Er zal een limiet worden gesteld aan het toerental van de motor. Deze limiet komt te liggen op 19.000 toeren per minuut, met een mogelijke verhoging naar 20.000 toeren.

Reden: terugdringen van kosten en synergie met auto’s op de openbare weg

– Een standaard ECU (electronic control unit) voor de motor en versnellingsbak.

Reden: terugdringen van kosten, verbannen van hulpmiddelen als traction control en om de FIA zodoende in staat te stellen het aantal testkilometers te controleren.

– Versnellingsbakratio’s moeten een minimumdikte van 12 millimeter hebben.

Reden: terugdringen van kosten en het robuuster maken van versnellingsbakken.

– Bandendruk mag aangepast worden door de coureur tijdens het racen.

Reden: verhogen van de veiligheid, vooral tijdens safetycar-periodes.

– De diameter van de wielen wordt vergroot: 640 millimeter voor de voorbanden en 710 millimeter voor de achterbanden. De maximale breedte wordt 365 millimeter en 460 millimeter, respectievelijk voor de voor- en achterbanden. Bovendien worden de slicks opnieuw geïntroduceerd.

Reden: verhogen van mechanische grip om zodoende te compenseren voor het verlies van downforce.

– Alleen materialen waarvan het is toegestaan mogen worden gebruikt voor de constructie van de auto.

Reden: terugdringen van de kosten.

– Minimaal 5,75 procent van de benzine moet komen van biologische bronnen.

Reden: de ontwikkelingen voor straatauto’s voorblijven.

Ook de onderstaande lijst voorstellen moet in 2008 ingevoerd worden, de World Motor Sport Council zal hier 22 maart 2006 over beslissen:

– Een enkele bandenleverancier in 2008.

– Motoren die drie races meegaan.

– Versnellingsbakken die vier races meegaan.

– Indien dit niet lukt en de motor of versnellingsbak gewisseld moet worden zal er strafgewicht uitgedeeld worden.

– Verdere testrestricties.

– Hooguit twee auto’s per team tijdens een testevenement.

Het laatste wat de FIA voor 2008 in wil voeren is dat gegeven dat teams vanaf 2008 onderdelen van elkaar over mogen kopen.

2009:

Tot slot wil de FIA vanaf 2009 invoeren dat de teams nog maar twee keer per seizoen hun bodywork aan mogen passen.

KVN