Vragenvuur: Fernando Alonso
Hij schreef dit jaar autosportgeschiedenis door als jongste coureur ooit het wereldkampioenschap Formule 1 te winnen. Fernando Alonso. Voor de gelegenheid blikt de 24-jarige Spanjaard nog één keer terug op het afgelopen seizoen. En hij kijkt vooruit. Fernando, sinds de Grand Prix van China hebben we weinig meer van je vernomen. Hoe is het?
,,Ik heb een aantal fantastische weken achter de rug! Ik heb veel plezier gehad met mijn familie en vrienden, en ook ben ik nog aan het nagenieten van het afgelopen seizoen. Het was heel speciaal en ik moet er nu écht van genieten. Want in de toekomst is er wellicht niet veel tijd meer om dat te doen.” Wat is je mooiste moment van het seizoen?
,,Dat zijn er zoveel… Ik denk dat Brazilië dé dag van mijn leven was. Maar ook China was speciaal. En het winnen van de Franse Grand Prix, Renaults thuisrace, onder het toeziend oog van ál die fans… onvergetelijk.” Even terug naar Brazilië. Wat ging er door je hoofd in de laatste ronde?
,,Ik dacht aan de banden! Ze waren aan het einde van hun Latijn en ik herinner me dat ik mijn engineer Rod vroeg hoever Schumacher achter me zat. Die derde plek wilde ik in het zicht van de haven natuurlijk niet meer verliezen. Maar gelukkig zag ik toen de laatste bocht al…” Het eerste dat je deed, was het team bedanken. Was dat belangrijk voor je?
,,Absoluut. Ik heb mijn droom dit jaar kunnen verwezenlijken door die honderden mensen die achter de schermen zo hard gewerkt hebben. Iedereen heeft eraan bijgedragen. Daarom riep ik over de radio: we are all champions. En ik meende het.” Je had wel een beetje een raar seizoen. Heel aanvallend in de openingsraces en in de zomer wat terughoudender. Was het moeilijk om zo te rijden?
,,Eerlijk gezegd wel, ja. Maar ik moest aan die grote bokaal denken. Ik had ook elke race alles op het spel kunnen zetten door voor de zege te gaan, maar ik moest aan het totaalplaatje denken. We kenden een goede start van het jaar, en namen in de zomer wat gas terug.” En wat betekende dat?
,,Dat we situaties anders benaderden. In Brazilië en Silverstone nam ik het zekere voor het onzekere, waardoor Montoya kon winnen. Ik dacht aan het kampioenschap. Maar toen dat binnen was, kon ik er weer vol tegenaan… in Suzuka en China.” Was die inhaalactie op Michael Schumacher in Japan je beste van het jaar?
,,Zeker weten. Ik nam heel veel risico, misschien wel teveel. Maar het gaf echt een geweldig gevoel.” En hoe voelde het in China?
,,Ook fantastisch. We versloegen McLaren en we stonden er toen we er moesten staan. Vóór die race stonden ze voor ons, omdat we het kampioenschap verdedigden. Maar in China namen we meer risico met het chassis en de motor, waardoor we op gelijke hoogte stonden.” Door veel mensen word je niet gezien als de beste coureur van het seizoen. Wat vind je daarvan?
,,Ik denk dat dat normaal is. Mensen zeggen altijd dat soort dingen als het kampioenschap eenmaal beslist is. Toen Hakkinen kampioen werd met McLaren, werd er gezegd dat Michael de beste was maar niet de beste auto had. Datzelfde gebeurde begin jaren negentig met Senna, toen Williams domineerde. Er werd gezegd dat Senna ook gewonnen had met die auto. Maar om te winnen, moet je op het juiste moment in de beste auto zitten. Het is een combinatie. Dit jaar was het moment, de juiste wagen was de Renault en de coureur ben ik.” Wat ga je nu doen?
,,Komende week ga ik één dag testen in Spanje, om alvast een beetje te wennen aan het motorvermogen van 2006. In januari gaan we met de nieuwe auto rijden. Ik neem het uiterst serieus, want elk team moet opnieuw beginnen. Maar ik denk dat we ons op het moment goed voorbereiden.” PPB
,,Ik heb een aantal fantastische weken achter de rug! Ik heb veel plezier gehad met mijn familie en vrienden, en ook ben ik nog aan het nagenieten van het afgelopen seizoen. Het was heel speciaal en ik moet er nu écht van genieten. Want in de toekomst is er wellicht niet veel tijd meer om dat te doen.” Wat is je mooiste moment van het seizoen?
,,Dat zijn er zoveel… Ik denk dat Brazilië dé dag van mijn leven was. Maar ook China was speciaal. En het winnen van de Franse Grand Prix, Renaults thuisrace, onder het toeziend oog van ál die fans… onvergetelijk.” Even terug naar Brazilië. Wat ging er door je hoofd in de laatste ronde?
,,Ik dacht aan de banden! Ze waren aan het einde van hun Latijn en ik herinner me dat ik mijn engineer Rod vroeg hoever Schumacher achter me zat. Die derde plek wilde ik in het zicht van de haven natuurlijk niet meer verliezen. Maar gelukkig zag ik toen de laatste bocht al…” Het eerste dat je deed, was het team bedanken. Was dat belangrijk voor je?
,,Absoluut. Ik heb mijn droom dit jaar kunnen verwezenlijken door die honderden mensen die achter de schermen zo hard gewerkt hebben. Iedereen heeft eraan bijgedragen. Daarom riep ik over de radio: we are all champions. En ik meende het.” Je had wel een beetje een raar seizoen. Heel aanvallend in de openingsraces en in de zomer wat terughoudender. Was het moeilijk om zo te rijden?
,,Eerlijk gezegd wel, ja. Maar ik moest aan die grote bokaal denken. Ik had ook elke race alles op het spel kunnen zetten door voor de zege te gaan, maar ik moest aan het totaalplaatje denken. We kenden een goede start van het jaar, en namen in de zomer wat gas terug.” En wat betekende dat?
,,Dat we situaties anders benaderden. In Brazilië en Silverstone nam ik het zekere voor het onzekere, waardoor Montoya kon winnen. Ik dacht aan het kampioenschap. Maar toen dat binnen was, kon ik er weer vol tegenaan… in Suzuka en China.” Was die inhaalactie op Michael Schumacher in Japan je beste van het jaar?
,,Zeker weten. Ik nam heel veel risico, misschien wel teveel. Maar het gaf echt een geweldig gevoel.” En hoe voelde het in China?
,,Ook fantastisch. We versloegen McLaren en we stonden er toen we er moesten staan. Vóór die race stonden ze voor ons, omdat we het kampioenschap verdedigden. Maar in China namen we meer risico met het chassis en de motor, waardoor we op gelijke hoogte stonden.” Door veel mensen word je niet gezien als de beste coureur van het seizoen. Wat vind je daarvan?
,,Ik denk dat dat normaal is. Mensen zeggen altijd dat soort dingen als het kampioenschap eenmaal beslist is. Toen Hakkinen kampioen werd met McLaren, werd er gezegd dat Michael de beste was maar niet de beste auto had. Datzelfde gebeurde begin jaren negentig met Senna, toen Williams domineerde. Er werd gezegd dat Senna ook gewonnen had met die auto. Maar om te winnen, moet je op het juiste moment in de beste auto zitten. Het is een combinatie. Dit jaar was het moment, de juiste wagen was de Renault en de coureur ben ik.” Wat ga je nu doen?
,,Komende week ga ik één dag testen in Spanje, om alvast een beetje te wennen aan het motorvermogen van 2006. In januari gaan we met de nieuwe auto rijden. Ik neem het uiterst serieus, want elk team moet opnieuw beginnen. Maar ik denk dat we ons op het moment goed voorbereiden.” PPB