CVC Capital Partners heeft de commerciële rechten van de F1 in handen, dit is vandaag bevestigd. Bernie Ecclestone – namens SLEC – verkoopt een groot deel van zijn aandelen, terwijl de rol van de Bayerische Landesbank helemaal uit is gespeeld. CVC is een investeringsmaatschappij die zich bezighoudt met het ontwerpen van ’succesformules’ zoals onder meer de MotoGP.
Dit betekent niet dat Ecclestone na de verkoop bijna al zijn SLEC-aandelen zal gaan genieten van zijn pensioen: CVC ziet in hem de ideale persoon om de F1 voorlopig te blijven leiden, vooral vanwege zijn schat aan ervaring. Ondanks een meerderheidsbelang van CVC behoudt Ecclestone dus de dagelijkse leiding van de sport. Nu ook de Bayerische Landesbank afstand doet van haar aandelen, lijkt de rol van de banken – die de aandelen in handen kregen na het faillissement van Kirch – uitgespeeld.

Volgens een anonieme bron die op wordt gevoerd door Reuters is CVC nog in onderhandeling met Lehman Brother en JP Morgen, de banken die het overige deel van de voormalige Kirch-aandelen bezitten. De inmiddels aangekochte aandelen worden ondergebracht in het nieuw opgerichte Alpha Prema, dat nu de commerciële zijde van de sport in handen heeft. De EU en de FIA moeten nog hun toestemming verlenen aan deze hele operatie. Wat betreft de FIA lijkt dit niet meer dan een formaliteit te zijn.

Tevens heeft CVC bekendgemaakt dat het niet van plan is ’even snel’ winst te maken nu het deze aandelen in bezit heeft. Men heeft volgens eigen zeggen het beste voor met de sport en is vastbesloten de F1 succesvoller te maken. Dat het serieus is, toont men daar een beroep te blijven doen op Ecclestone. ,,We willen een succesvol kampioenschap op poten zetten, waar iedereen haar bewondering over uit zal spreken. Daarom willen we er alles aan doen om de F1 de koningsklasse van de autosport te laten blijven", aldus Donald Mackenzie.

Ook is er voor CVC een rol weggelegd bij de gesprekken over de toekomst van de Formule 1. Verschillende fabrikanten dreigen immers nog altijd een eigen kampioenschap op te zetten en uit de F1 te stappen. ,,CVC is op de hoogte van de onderhandelingen tussen beide partijen. Ons doel is simpel: we willen dat het Concorde Agreement op succesvolle wijze wordt verlengd." Met andere woorden wordt er gezegd dat men de toekomst van de sport veilig wil stellen, zonder dat fabrikanten zich ertoe laten verleiden zich af te scheiden. Op dit moment hebben alleen Ferrari, Red Bull en Midland voor de zijde van Ecclestone (nu dus CVC) gekozen, terwijl Williams en Scuderia Toro Rosso op het punt zouden staan om dit te gaan doen.

Bernie Ecclestone is in zijn nopjes met de verkoop en ook hij heeft er het volste vertrouwen in dat de toekomst rooskleurig uitziet. ,,Het is goed dat CVC de aandelen over heeft genomen, want hun strategie voor de toekomst zal leiden tot stabiliteit voor teams, promotors en fabrikanten. Ze hebben kennis van zaken, kortom: ze zijn de ideale partner voor Formule 1." Eenzelfde geluid is te horen uit de mond van Gerhard Bribkowsky, namens de Bayerische Landesbank. Bribkowsky zal overigens plaatsnemen in de Raad van Bestuur van Alpha Prema. ,,Het is goed dat mensen die weten waar ze het over hebben nu de touwtjes in handen hebben, wij verkopen onze aandelen immers niet aan de eerste de beste kandidaat. Met het aanblijven van Bernie en de intrede van CVC zijn alle ingrediënten aanwezig om de sport verder te ontwikkelen zodat het volledige potentieel wordt benut."

Voordat dit potentieel benut kan worden moet er wel eerst overeenstemming worden bereikt over de voorwaarden om ook na 2007 met elkaar verder te gaan. Anders lijkt deze investering van CVC niet in verhouding te staan met de waardedaling als er daadwerkelijk een nieuwe klasse op wordt gericht door de GPMA. De GPMA heeft laten weten dit nieuws ’met interesse’ te volgen en zegt open te staan voor een dialoog met Alpha Premat, waarin de aandelen zoals gezegd door de CVC in onder zijn gebracht.

,,Wij kijken ernaar uit om constructieve gesprekken met Alpha Premat aan te gaan. De GPMA wil het beste voor de aandeelhouders van de sport, maar met name voor de fans. Dit betekent overigens niet dat we ons initiatief voor een nieuwe klasse laten vallen, daar gaan we gewoon mee door", luidt de reactie in een gezamenlijk persbericht.

KVN