Het is eigenlijk iedereen een doorn in het oog en misschien is het ook alleen maar gevaarlijk. Iedereen wil er vanaf en de FIA is bij monde van president Max Mosley inmiddels overstag: vanaf 2008 mogen er tijdens de pitstops weer banden worden gewisseld, zonder dat er een straf wordt opgelegd.
Dit heeft de FIA-president op een persconferentie in Monza bekend gemaakt. ,,De bandenwissels zijn een onderdeel van het spektakel dat de sport biedt. Wat mij betreft mogen er in 2008 weer banden worden gewisseld." Bovendien zal de F1 vanaf 2008 doorgaan met één bandenleverancier en slicks zoals die in 1997 voor het laatst werden gebruikt.

Mosley ging nog verder in over de gedaanteverwisseling die de Formule 1 in 2008 zal krijgen. Zo meldt hij nu al dat hij verwacht dat er een toerentalbegrenzer voor de V8-motor zal komen. Dit terwijl de V8-aandrijving pas volgend seizoen voor het eerst gebruikt wordt. De Brit wil zo voorkomen dat de teams bakken met geld uit gaan geven betreffende de verbetering van de motor. Aangezien hij er rekening mee houdt dat de motoren binnen de kortste keren weer op de 20.000 toeren zullen zitten, is hij voor een maximum van 18.000.

Verder is de rechterhand van Bernie Ecclestone voornemens om vanaf 2008 op elk circuit een maximumniveau wat betreft de downforce in te voeren. Het plan is sowieso al om de downforce tegen die tijd op 50% van de huidige maatstaven te hebben, dit om het inhalen te bevorderen. Dit houdt in dat de auto’s hierop gekeurd zullen worden. Minder downforce mag, meer zeker niet. Allerhande kleine vleugeltjes om extra downforce te generen zullen vrijwel zeker tot de verleden tijd gaan behoren.

Om er zeker van te zijn dat er geen onhaalbare voorstellen op tafel komen te liggen, maakte Mosley in dezelfde persconferentie bekend dat de FIA een overeenkomst heeft gesloten met AMD. AMD zal de FIA gaan voorzien van computers en simulatiemogelijkheden om zodoende de nieuwe regels optimaal te testen. Het is te vergelijken met de simulatiemogelijkheden die de teams nu zelf ook hebben. AMD heeft echter laten weten dat er geen enkel team voorgetrokken zal worden.

Ook blijft de chipfabrikant waarschijnlijk aan als sponsor van Ferrari. Op de persconferentie werd niet gezegd dat deze overeenkomst wordt verbroken, desondanks gaan er al enige tijd geruchten dat een scheiding aanstaande is.

KVN