In een reactie op het bizarre Grand Prix-weekend in Amerika heeft Jean Todt laten weten dat Ferrari op geen enkel moment is gevraagd de plannen voor een extra chicane te steunen. Aangezien de Italiaanse renstal de enige was die zich niet aansloot bij de overige negen, kwam er geen chicane. En dus zat er voor de Michelin-teams niks anders op dan zich terug te trekken.
Als Ferrari wel door de andere teams was benaderd om de aanleg van een chicane te ondersteunen, dan had de Franse teamleider dit geweigerd. ,,We hebben helemaal niemand gesproken over een chicane en hebben geen moment deel van het overleg uitgemaakt. Men heeft het ons simpelweg niet gevraagd. Ik ben wel zo eerlijk om te zeggen dat we ze in dat geval niet gesteund zouden hebben, ik kan zo’n verzoek een halfuur voor aanvang van de race niet serieus nemen."

Hij vervolgt: ,,Als er vrijdag een chicane had gelegen, was het een andere zaak geweest. Dan hadden we ons er op voor kunnen bereiden en hadden we bijvoorbeeld andere banden meegenomen. Ik snap echt niet waarom we toe zouden moeten geven aan de eisen van Michelin. We hadden geen enkel probleem en alles liep gesmeerd, dan gaan we dat voordeel toch niet uit onze handen geven?"

Wel geeft Todt toe dat hij met Bernie Ecclestone heeft gesproken en in samenwerking met de Brit enkele mogelijke oplossingen door heeft genomen. Ook kort na het weekend blijft hij bij zijn mening dat het in principe een zaak voor de FIA was. ,,Als wij om een paar extra kwalificatieronden zouden vragen zodat we een betere prestatie neer zouden kunnen zetten, dan worden we waarschijnlijk aan alle kanten uitgelachen. Je moet gewoon in kunnen spelen op de situatie en dat heeft Michelin niet goed gedaan."

Wat was volgens de Fransman dan een oplossing voor het probleem geweest? ,,Er waren drie opties. De Michelin-rijders konden hun banden vervangen, ze hadden gas terug kunnen nemen in de kombocht en tenslotte hadden ze bijvoorbeeld de pitstraat kunnen gebruiken."