De Michelin-teams zijn overeengekomen dat ze op één voorwaarde willen racen vanavond: als er voor bocht 13 een extra chicane aangelegd wordt. De teams hebben een brief geschreven naar de FIA waarin ze hun standpunt duidelijk maken. Dit weet onze medewerker Adam Cooper exclusief op Formule1.info te melden.
Het is echter zeer onwaarschijnlijk dat de FIA overstag gaat en voor het eerst sinds de Spaanse Grand Prix in 1994 halsoverkop een extra chicane aan laat leggen. Het kan, als de Michelin-teams zich aan hun woord houden, dus zo zijn dat enkel de Bridgestone-teams van start gaan vanavond. Dit nieuws kwam naar buiten op het moment dat het merendeel van de journalisten al in de stad zelf aanwezig was, wat inhoudt dat dit nieuws exclusief van Adam Coopers hand komt.

Vier van de zeven teambazen hebben duidelijk gemaakt dat men heel serieus is en dat er geen alternatieven meer over zijn. Deze beslissing is genomen na een vergadering tussen Michelin en afgevaardigden van de zeven teams die op het Franse rubber rijden. De Fransen kunnen de veiligheid van de banden nog altijd niet garanderen en willen zeker op Amerikaans grondgebied het zekere voor het onzekere nemen.

De plannen voor het overvliegen van een andere bandenspecificatie zijn in de ijskast gezet. De teams zeggen geen echte informatie te hebben over de banden zelf en weten tevens niet welke straffen de FIA uit kan delen. Het gerucht gaat dat de FIA voor heeft gesteld alle teams een stop-and-go penalty op te leggen, dit in plaats van de diskwalificatie die normaal wordt gehanteerd.

Daarna kwam men met het idee van een extra chicane op de proppen. Bernie Ecclestone heeft al toegegeven dat het geen slecht plan is. Bovendien is de Brit vastberaden om met een volle startgrid van start te gaan in de race. Zeker is het ondanks de steun van de F1-supremo nog niet, aanpassingen aan een circuit worden gedaan volgens een bepaald protocol waarvan de verantwoordelijkheid ligt bij Charlie Whiting. Om 20.00 Amerikaanse tijd was er (nog) geen enkele actie ondernomen.

Het schijnt dat Whiting niet toe wilde geven onder druk van Bernie Ecclestone, het is dus nog steeds onduidelijk wat er gaat gebeuren. Dan komt er nog een volgend probleem om de hoek kijken; de afstelling van de auto’s. Het downforce-niveau en de afstellingen aan de versnellingsbak mogen niet meer veranderd worden. Ferrari heeft al geopperd dat de Michelin-teams in dat geval gewoon maar wat langzamer door de kombocht (dus zonder chicane) moeten gaan, de Scuderia is niet van plan om in te stemmen met het aanleggen van een extra chicane.

Al met al ziet het er naar uit dat de Formule 1 een zeer emotionele zondag tegemoet gaat.