Biografie Carlos Sainz Jr
Als zoon van rally-legende Carlos Sainz sr. kon het ook niet anders dan dat Carlos Sainz jr. in de racerij terecht zou komen. Al snel wordt hij in een kart gezet en maakt menig kartbaan samen met zijn vader onveilig. Hij verovert er titels in onder meer in de Asia-Pacific KF3 title en de Junior Monaco Kart Cup.
In 2010 maakt hij zijn debuut in de single seaters in de Europese Formule BMW. Hij wint er één race en eindigt het kampioenschap als vierde achter Robin Frijns, Jack Harvey en Timmy Hansen. Op dat moment weet hij zich al gesteund door het Red Bull-programma, Helmut Marko heeft zijn oog laten vallen op de Spanjaard en dirigeert hem naar de Formule Renault 2.0 en de Formule Renault 2.0 NEC. In de eerstegenoemde klasse wordt hij tweede achter opnieuw Robin Frijns, in de NEC wint hij het kampioenschap met 10 overwinningen.
Na een succesvol jaar in verschillende Formule 3-kampioenschappen maakt Sainz de overstap naar GP3. In de Red Bull-kleuren van MW Arden verloopt zijn seizoen moeizaam, hetzelfde geldt voor de Formule 3.5 waar hij voor Zeta Corse in uitkomt. Namens DAMS neemt hij het jaar daarop wraak in de 3.5. Sainz boekt 7 zeges en pakt de titel, het is voor Marko aanleiding om Sainz in 2015 een kans te gunnen bij Toro Rosso.
Teamgenoot van Verstappen
Naast de piepjonge Max Verstappen beleeft Sainz een heet debuutjaar. Over één ronde is hij de Nederlander in de kwalificatie vaak de baas, op zondag heeft Sainz minder geluk. Door een combinatie van betrouwbaarheidsproblemen en flinke crashes in Rusland en de Verenigde Staten scoort hij maar 18 van de 67 kampioenschapspunten van Toro Rosso. Als Daniil Kvyat faalt bij Red Bull en Verstappen promotie maakt, scoort Sainz nog een aantal prima resultaten met een nauwelijks doorontwikkelde Toro Rosso.
(tekst loopt door onder de foto)
Tussen Red Bull-talenten Max Verstappen (voorgrond) en Carlos Sainz kon de spanning soms flink oplopen bij Toro Rosso.
Echt uitzicht op een plek bij Red Bull heeft Sainz nooit gehad, tijdens het seizoen 2017 laat hij ook vallen dat hij niet nóg eens een seizoen voor de renstal zal rijden. In Singapore wordt bekend dat hij de overstap maakt naar Renault, datzelfde weekend scoort hij meteen zijn beste resultaat voor Toro Rosso met een vierde plek. De overstap komt in een stroomversnelling en hij rijdt de laatste vier races al bij zijn nieuwe team.
In die vier races wil het nog niet vlotten, maar in 2018 des te meer. Hij kwalificeert zich in de top 10 in de eerste acht races waarin hij ook een sloot punten binnensleept. Sainz kan zijn goede start echter moeilijk een vervolg geven in de tweede seizoenshelft. Uiteindelijk scoort hij in totaal 53 van 122 punten voor Renault, teamgenoot Nico Hülkenberg is over het gehele seizoen bezien sterker. Als Daniel Ricciardo besluit om bij Red Bull weg te gaan, is Renault er als de kippen bij en moet Sainz op zoek naar een nieuw stoeltje.
Populair bij McLaren
Dat komt vrij bij McLaren als Fernando Alonso daar vertrekt. Bij de Britse renstal kent hij twee uitstekende jaren, hij vormt een populair koppel met Lando Norris. Hoogtepunten zijn de twee podiumplekken in Brazilië 2019 en Monza 2020. In 2019 verslaat hij Norris in het onderlinge kwalificatieduel, qua punten verslaat de Spanjaard Norris ook ruim. In de laatste ronde verovert hij nog de zesde plek in de eindstand met een mooie inhaalactie op, hoe zoet, Nico Hülkenberg in de Renault. Het kunstje van de zesde plek herhaalt hij in 2020, het COVID-seizoen. Hij eindigt het jaar vlak voor Lando Norris in de eindstand.
(tekst loopt door onder de foto)
McLaren leek een soort laatste kans voor Carlos Sainz, maar de Spanjaard greep die met beide handen aan en verdiende er een transfer naar Ferrari.
Ondanks het goede perspectief dat McLaren lijkt te bieden, kan Sainz geen ‘nee’ zeggen tegen Ferrari. Er zijn de nodige twijfels als Carlos Sainz wordt gepresenteerd als de opvolger van Sebastian Vettel. Zowel over de keuze van de coureur, die bij McLaren goed in zijn vel leek te zitten, als die van het team, want kan de Spanjaard de altijd hooggespannen verwachtingen bij Ferrari wel waarmaken? Gaandeweg laat Sainz steeds meer zien waarom Ferrari hem graag wilde hebben, met als uiteindelijk hoogtepunt de zege vanaf poleposition in Silverstone in 2022.
“Natuurlijk willen we elkaar verslaan, maar het teambelang staat altijd voorop”, zegt Sainz over de gezonde rivaliteit met Charles Leclerc. “Ik heb nog nooit een probleem gehad met een teamgenoot en verwacht niet dat dat nu opeens anders zal zijn.” Toch ligt een bromance zoals hij bij McLaren had met Norris minder voor de hand. Maar als teamgenoot van Max Verstappen in hun debuutjaar bij Toro Rosso is hij wel gewend aan een competitieve werkomgeving.