113 races: wat er allemaal is veranderd sinds Kimi’s laatste zege
Sutton Images
Vincent Malafronte
22 oktober 2018
Met zijn overwinning in Amerika verbrak Kimi Räkkönen het record van het meeste aantal Grand Prix’s tussen twee zeges in, namelijk 113. Zijn laatste zege stamde uit 2013, in Australië. Een behoorlijke periode, waarin ontzettend veel is veranderd.
2013 was het laatste jaar dat de auto’s reden met een V8 motor. Het was het laatste jaar van de Red Bull/Vettel-overheersing. De Duitser was dat jaar uitermate dominant, met dertien Grand Prix zeges. Fernando Alonso won in Spanje voor het laatst een Grand Prix, in dienst van Ferrari. Bij Mercedes vielen de puzzelstukjes langzaam op hun plek, met drie overwinningen dat jaar. Caterham en Marussia reden stijf achteraan mee, bij het eerstgenoemde team reed Giedo van der Garde in 2013 zijn enige seizoen in de Formule 1.
Onder andere Mark Webber, Felipe Massa, Jenson Button, Nico Rosberg, Paul di Resta en Pastor Maldonado draafden in 2013 op, Valtteri Bottas maakte in Australië zijn debuut. Räikkönen zelf was in 2013 in dienst van Lotus. Hij maakte het seizoen niet af, vanwege een rugoperatie. Landgenoot Heikki Kovalainen nam zijn stuurtje tijdelijk over.
Sinds 2013 is er een hoop veranderd in de wereld van de Formule 1. Zo maakte de V8 plaats voor een V6 hybride motor. Mercedes wist vanaf 2014 het beste met de nieuwe techniek om te gaan en is sindsdien het leidende team. Lewis Hamilton en Nico Rosberg verdeelden de titels sinds de introductie van de nieuwe motoren, Mercedes pakte elke constructeurstitel. Het team van Lotus veranderde in Renault, Caterham en Marussia verdwenen waar Haas verscheen. McLaren stapte van de Mercedes-motor over naar Honda en heeft de Japanse fabrikant inmiddels alweer verlaten na een mislukt huwelijk. De kalender onderging ook enkele wijzigingen. India, Maleisïe en Korea verdwenen en werden vervangen door Azerbeidzjan, Frankrijk, Rusland en Mexico. Bernie Ecclestone verdween ook van het toneel en de Formule 1 ging over naar Liberty Media. Van de huidige grid zit alleen Lewis Hamilton nu nog bij hetzelfde team als in 2013. Max Verstappen, Charles Leclerc en Lance Stroll waren in 2013 nog helemaal niet bezig met een carrière in de Formule 1. Zij kwamen elkaar regelmatig tegen in de karts. Enkele waren actief in de Formule Renault 2.0 of 3.5. Carlos Sainz had het karten net vaarwel gezegd voor een overstap naar een van de single seater-klasses. Daar waar Esteban Ocon, Stoffel Vandoorne, Kevin Magnussen en Pierre Gasly op dat moment ook hun rondjes reden. En Kimi zelf?
The Iceman stapte in 2014 over van Lotus naar Ferrari, waar hij eerder in 2007, 2008 en 2009 al voor uitkwam. Hij werd daar de teamgenoot van Fernando Alonso. In 2014 kende Ferrari een uiterst slecht jaar, zonder overwinningen. Vanaf 2015 werd de weg omhoog gevonden. Kimi kreeg met Vettel een nieuwe teamgenoot en vond regelmatig de weg naar het podium, maar liefst dertig keer, echter vooralsnog zonder overwinning. Daar zijn wel twee pole positions aan toegevoegd, zijn eerste sinds 2008. Op persoonlijk vlak is zijn leven ook sterk veranderd. Hij scheidde van zijn eerste vrouw, hertrouwde, werd twee keer vader en vond “bwoah” uit. Eén ding is echter nooit veranderd: Kimi laat de champagne goed smaken als hij wint.
Van V6 naar V8, tijdperk Mercedes en compleet ander deelnemersveldSinds 2013 is er een hoop veranderd in de wereld van de Formule 1. Zo maakte de V8 plaats voor een V6 hybride motor. Mercedes wist vanaf 2014 het beste met de nieuwe techniek om te gaan en is sindsdien het leidende team. Lewis Hamilton en Nico Rosberg verdeelden de titels sinds de introductie van de nieuwe motoren, Mercedes pakte elke constructeurstitel. Het team van Lotus veranderde in Renault, Caterham en Marussia verdwenen waar Haas verscheen. McLaren stapte van de Mercedes-motor over naar Honda en heeft de Japanse fabrikant inmiddels alweer verlaten na een mislukt huwelijk. De kalender onderging ook enkele wijzigingen. India, Maleisïe en Korea verdwenen en werden vervangen door Azerbeidzjan, Frankrijk, Rusland en Mexico. Bernie Ecclestone verdween ook van het toneel en de Formule 1 ging over naar Liberty Media. Van de huidige grid zit alleen Lewis Hamilton nu nog bij hetzelfde team als in 2013. Max Verstappen, Charles Leclerc en Lance Stroll waren in 2013 nog helemaal niet bezig met een carrière in de Formule 1. Zij kwamen elkaar regelmatig tegen in de karts. Enkele waren actief in de Formule Renault 2.0 of 3.5. Carlos Sainz had het karten net vaarwel gezegd voor een overstap naar een van de single seater-klasses. Daar waar Esteban Ocon, Stoffel Vandoorne, Kevin Magnussen en Pierre Gasly op dat moment ook hun rondjes reden. En Kimi zelf?
The Iceman stapte in 2014 over van Lotus naar Ferrari, waar hij eerder in 2007, 2008 en 2009 al voor uitkwam. Hij werd daar de teamgenoot van Fernando Alonso. In 2014 kende Ferrari een uiterst slecht jaar, zonder overwinningen. Vanaf 2015 werd de weg omhoog gevonden. Kimi kreeg met Vettel een nieuwe teamgenoot en vond regelmatig de weg naar het podium, maar liefst dertig keer, echter vooralsnog zonder overwinning. Daar zijn wel twee pole positions aan toegevoegd, zijn eerste sinds 2008. Op persoonlijk vlak is zijn leven ook sterk veranderd. Hij scheidde van zijn eerste vrouw, hertrouwde, werd twee keer vader en vond “bwoah” uit. Eén ding is echter nooit veranderd: Kimi laat de champagne goed smaken als hij wint.
Gerelateerd nieuws
Kimi Räikkönen over naamgenoot Kimi Antonelli en de ‘makkelijke’ weg naar de Formule 1
07 september 2024 14:00 - Nieuws
Vijf weetjes over Kimi Antonelli: niet vernoemd naar Räikkönen, rijden met nummer 12 (of toch 7?) en meer!
31 augustus 2024 19:30 - Achtergrond