Sutton Images
Daan de Geus
5 april 2018
Na een wat lauwe seizoensopener in Australië, wacht de Formule 1 een heet weekend in Bahrein. En niet alleen vanwege het weer of de te verwachten actie op de baan – waar inhalen in elk geval beter mogelijk moet zijn dan in Melbourne.
De Grand Prix van Bahrein gaat hand-in-hand met slogans als #duelinthedesert, maar nog voor er dit weekend op het circuit wordt geknokt wacht (vermoedelijk vrijdag) de Formule 1-top over de toekomst van de sport. Aan tafel: rechtenhouder Liberty Media, regelgever FIA en de teams en motorfabrikanten. De eerste beschietingen zijn reeds achter de rug. Liberty Media en de FIA hebben een concept-motorformule gepresenteerd die niet bepaald warm is ontvangen én zetten in op een omstreden budget cap en herverdeling van de financiën. Ferrari heeft al gedreigd te stoppen, met Mercedes dat ‘op één lijn zit’ met Ferrari. De vraag is nu of er in Bahrein een oorlogsverklaring wordt uitgevaardigd door Liberty Media met haar blauwdruk voor 2021 en erna, of gelijk middels compromissen naar een gulden middenweg wordt gezocht. En in het laatste geval, hoe teams als Red Bull, McLaren en de kleinere jongens reageren. Zij willen concrete voorstellen voor grootscheepse verandering zien, geen fata morgana’s in de woestijn. Ontbrandt dit weekend in de Golf een nieuwe oorlog om de toekomst van de Formule 1? De hitte
Zoals gezegd, het zal heet worden tijdens het raceweekend op het Bahrain International Circuit. Voor het weekend worden temperaturen boven de dertig graden voorspeld, al koelt het in de namiddag en avond (als er gekwalificeerd en geracet wordt) af tot een graadje of 26. Dat soort temperaturen trekken een zware wissel op de bolides en met name de motoren. Met de motoren die dit jaar langer mee moeten gaan vanwege strengere regels, staat betrouwbaarheid voorop. Verwacht dus dat de motortemperaturen nauwlettend in de gaten gehouden worden. Zeker omdat het in het koelere en minder zonnige Melbourne bijvoorbeeld ook al zweten was voor Mercedes: vast in het verkeer zagen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas hun motoren snel oververhitten. Ook Mercedes-klant Williams had problemen met de koeling van de auto, terwijl McLaren (dat met Renault-motoren rijdt) daar tijdens de wintertests tegenaan liep, net als het Renault-fabrieksteam. Met alleen het hoofd koel houden zijn de coureurs en teams er in Bahrein dus zeker niet. Op zoek naar revanche
Mercedes liet in Australië met Hamilton een zege door de vingers glippen, Bottas vergooide zijn kansen in de kwalificatie en bij Red Bull hebben ze hun ware kunnen nog niet laten zien: Ferrari en Sebastian Vettel kunnen de borst natmaken, want ondanks dat de Duitser de eerste race won, is zeker niet gezegd dat ze de snelste combinatie vormen. Daar staat tegenover dat Ferrari doorgaans sterk is in Bahrein, al zal Vettel voor een vervolgzege eerst met teamgenoot Kimi Räikkönen moeten afrekenen, de Iceman die er meestal goed voor de dag komt. Het belooft dus spannend te worden aan de kop, maar met Haas dat wil terugslaan na in Australië kostbare punten te hebben verloren en McLaren én Force India ervan overtuigd dat ze al bij race twee een stap kunnen zetten, geldt dat ook voor de middenmoot. Het mag het duidelijk zijn: iedereen die in het eerste raceweekend pech heeft gehad, tegenviel of fouten maakte, komt naar Bahrein om wat recht te zetten.
De toekomst van de Formule 1De Grand Prix van Bahrein gaat hand-in-hand met slogans als #duelinthedesert, maar nog voor er dit weekend op het circuit wordt geknokt wacht (vermoedelijk vrijdag) de Formule 1-top over de toekomst van de sport. Aan tafel: rechtenhouder Liberty Media, regelgever FIA en de teams en motorfabrikanten. De eerste beschietingen zijn reeds achter de rug. Liberty Media en de FIA hebben een concept-motorformule gepresenteerd die niet bepaald warm is ontvangen én zetten in op een omstreden budget cap en herverdeling van de financiën. Ferrari heeft al gedreigd te stoppen, met Mercedes dat ‘op één lijn zit’ met Ferrari. De vraag is nu of er in Bahrein een oorlogsverklaring wordt uitgevaardigd door Liberty Media met haar blauwdruk voor 2021 en erna, of gelijk middels compromissen naar een gulden middenweg wordt gezocht. En in het laatste geval, hoe teams als Red Bull, McLaren en de kleinere jongens reageren. Zij willen concrete voorstellen voor grootscheepse verandering zien, geen fata morgana’s in de woestijn. Ontbrandt dit weekend in de Golf een nieuwe oorlog om de toekomst van de Formule 1? De hitte
Zoals gezegd, het zal heet worden tijdens het raceweekend op het Bahrain International Circuit. Voor het weekend worden temperaturen boven de dertig graden voorspeld, al koelt het in de namiddag en avond (als er gekwalificeerd en geracet wordt) af tot een graadje of 26. Dat soort temperaturen trekken een zware wissel op de bolides en met name de motoren. Met de motoren die dit jaar langer mee moeten gaan vanwege strengere regels, staat betrouwbaarheid voorop. Verwacht dus dat de motortemperaturen nauwlettend in de gaten gehouden worden. Zeker omdat het in het koelere en minder zonnige Melbourne bijvoorbeeld ook al zweten was voor Mercedes: vast in het verkeer zagen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas hun motoren snel oververhitten. Ook Mercedes-klant Williams had problemen met de koeling van de auto, terwijl McLaren (dat met Renault-motoren rijdt) daar tijdens de wintertests tegenaan liep, net als het Renault-fabrieksteam. Met alleen het hoofd koel houden zijn de coureurs en teams er in Bahrein dus zeker niet. Op zoek naar revanche
Mercedes liet in Australië met Hamilton een zege door de vingers glippen, Bottas vergooide zijn kansen in de kwalificatie en bij Red Bull hebben ze hun ware kunnen nog niet laten zien: Ferrari en Sebastian Vettel kunnen de borst natmaken, want ondanks dat de Duitser de eerste race won, is zeker niet gezegd dat ze de snelste combinatie vormen. Daar staat tegenover dat Ferrari doorgaans sterk is in Bahrein, al zal Vettel voor een vervolgzege eerst met teamgenoot Kimi Räikkönen moeten afrekenen, de Iceman die er meestal goed voor de dag komt. Het belooft dus spannend te worden aan de kop, maar met Haas dat wil terugslaan na in Australië kostbare punten te hebben verloren en McLaren én Force India ervan overtuigd dat ze al bij race twee een stap kunnen zetten, geldt dat ook voor de middenmoot. Het mag het duidelijk zijn: iedereen die in het eerste raceweekend pech heeft gehad, tegenviel of fouten maakte, komt naar Bahrein om wat recht te zetten.
Gerelateerd nieuws
Marko bekritiseert ‘subjectieve Britse pers’ na titelzege Verstappen
23 december 2024 19:00 - Nieuws
Voormalig Red Bull-coureurs naar Cadillac? ‘Zou me niks verbazen’, zegt Horner
23 december 2024 13:00 - Nieuws
Vasseur doet belofte voor 2025: ‘Ferrari-bolide is voor 99 procent nieuw’
23 december 2024 10:00 - Nieuws