Was het dinsdag nog het grappige #BudaTest dat trending was, woensdag werd dit ruim overschaduwd door het allesomvattende #KubicaDay. Fans, commentatoren, coureurs: iedereen had het over de terugkeer van Robert Kubica in de paddock én voor het eerst in zes jaar tijd weer in een hedendaagse Formule 1-auto, na eerdere tests met ouder materiaal.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2017/08/Robert-Kubica-Renault2-600x395.jpg)
Kubica maakte voor het eerst kennis met een 2017-auto.
We chatted to him earlier, but here is his official end of day video nonetheless!
— Renault Sport F1 (@RenaultSportF1) 2 augustus 2017
🎥 Robert #Kubica tell us how your day went? #BudaTest pic.twitter.com/fN0KVRJpKW
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Charles Leclerc, Lando Norris en George Russell: dat zijn de namen van de coureurs die over een jaar of drie, vier, vijf wel eens de jonge luizen in de pels kunnen worden van de dan geroutineerde Max Verstappen. De talenten gaven op de Hungaroring hun visitekaartjes af, als junioren van Ferrari, McLaren en Mercedes.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2017/08/Charles-Leclerc-Ferrari-600x395.jpg)
Ferrari-protegé Leclerc maakte indruk met zijn test voor de Scuderia.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2017/08/Russell-Mercedes-600x395.jpg)
Ook de rookies ratelden ruimschoots de ronden af op de Hungaroring.
De andere kant van de imposante optredens van Kubica en de nieuwkomers: het roept de vraag op of de nieuwe, stoerdere, snellere en zwaarder te besturen 2017-bolides wel echt zoveel stoerder, sneller en zwaarder te besturen zijn. Zomaar instappen en wegrijden? Mwah… Maar dat die jonkies – en een van ernstig letsel terugkerende coureur die zes jaar geen representatief Formule 1-materiaal heeft bestuurd en nog altijd fysiek beperkt is – zo snel op gang en gewend waren, trekt dat toch in twijfel. Het waren ook niet alleen Kubica en toptalenten Leclerc, Norris en Russell die er geen moeite mee hadden grote afstanden af te leggen en competitieve tijden te rijden, zij het met in sommige gevallen natuurlijk de nodige rustpauzes. Bij Williams reed Formule 2-piloot Luca Ghiotto bijvoorbeeld 160 ronden, terwijl Nobuharu Matsushita er 121 deed voor Sauber, veel meer dan een raceafstand. Nou zijn ze ongetwijfeld allemaal fit, maar coureurs mogen graag zeggen dat er een verschil is tussen ‘sportschoolfit’ en ‘racefit’. En dan is er nog het overweldigende en de moeilijkheidsgraad die Formule 1-bolides (zouden) moeten hebben. Auto’s waar rookies, hoe getalenteerd ook, wit van wegtrekken omdat ze zo awesome zijn – zoals tien, vijftien jaar geleden – heeft de F1 zo te zien nog steeds niet.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2017/08/Norris-McLaren-600x400.jpg)
Het was een productieve test voor McLaren, en dat is wel eens anders geweest.
McLaren scoorde in Hongarije voor de eerste keer dit jaar met twee auto’s punten en kende er een grotendeels probleemloos weekend. Op de dinsdag van de test, met Stoffel Vandoorne achter het stuur, betekende lekkage in de motor een korte onderbreking: “Maar ondanks dat was het een positieve dag”, aldus de Vlaming. “We hebben progressie geboekt en hopelijk zetten we na de zomerstop een stap.” Een in technisch opzicht probleemloze tweede dag met Norris in de MCL32 en prima tijden, al ligt de Hungaroring McLaren wel omdat vermogen er minder telt, lijken voorzichtig te onderstrepen dat McLaren en vooral motorleverancier Honda in de lift zitten. Of de progressie een breuk kan voorkomen, blijft twijfelachtig, maar er is in elk geval progressie.