De Formule 1 maakt zich op voor de laatste ronde voor de zomerstop. Van een emotioneel weekend voor Ferrari tot motorperikelen en de rijdersmarkt, dit zijn 5 dingen om op te letten tijdens de Grand Prix van Hongarije.

Emotioneel weekend Ferrari
Afgelopen weekend werd hij vervangen aan het hoofd van Ferrari, inmiddels is hij overleden: Sergio Marchionne, de topman die de afgelopen decennia zo’n grote stempel op Fiat drukte, en sinds 2014 ook op Ferrari. Hij stond aan het hoofd en speelde een hands-on rol bij de herstructurering en ommekeer die de Scuderia dit jaar weer een échte titelkandidaat heeft gemaakt. Het mag duidelijk zijn voor wie Ferrari komend weekend op zoek gaat naar succes. En dan is er Sebastian Vettel nog, die de pijnlijke slipper uit zijn thuisrace in Hockenheim wil goedmaken op een circuit dat geen favoriet terrein is van rivaal Mercedes en waar hijzelf in 2015 en 2017 al won.

Red Bulls vrijdagvorm
‘Het is pas vrijdag’, het is een bekende Formule 1-wet. Toch is het, zeker voor Nederlanders, soms lastig niet enthousiast te worden van wat Red Bull vrijdags laat zien. In 22 ‘vrijdagtrainingen’, die in Monaco natuurlijk op donderdag worden gehouden, eindigde veertien keer een Red Bull bij de eerste twee (de één-tweetjes uit VT1 en VT2 in Monaco dubbel meegeteld).

Hoe vaak er een Red Bull op pole of de eerste rij stond? Eén keer, Daniel Ricciardo in Monaco. Nou wordt de Hungaroring best vaak met Monaco vergeleken (al valt dat volgens Ricciardo wel mee) maar laten we niet op de feiten vooruitlopen na een goede vrijdag. Mercedes en Ferrari weten vaak nog meer te vinden voor de kwalificatie met hun nachtelijke simulatorwerk en engine modes. De Red Bulls startten vorig jaar immers ook als vijfde en zesde in Hongarije. Al is race pace natuurlijk een ander verhaal.

Haas’ Hongaarse hoop
Haas heeft zich de laatste races qua tempo als vierde team achter de top drie aangediend. Monaco was eerder dit jaar echter een ramp voor de Amerikaanse formatie, dat met maar één coureur uit Q1 kwam en niet meedeed voor punten. “We weten nog goed wat daar gebeurde, dus laten we maar afwachten hoe het in Hongarije gaat”, zegt teambaas Günther Steiner. Volgens coureur Kevin Magnussen is de auto nu echter ‘op de meeste circuits competitief’. Als Haas goed gaat in Hongarije, ontpopt de nummer zes in het WK zich definitief als serieuze rivaal voor Renault in de strijd om de vierde plek.

Motorverhalen
Het gaat op de Hungaroring niet om motorvermogen, maar het zal er komend weekend toch weer volop over gaan. De reden: de stappen die Ferrari de laatste tijd, volgens rivalen op illegale of op z’n minst dubieuze wijze, heeft gezet.

De Italiaanse V6 is volgens de algemene aanname nu de sterkste van het veld. Zie ook de knappe prestaties en progressie van klanten Sauber en Haas. Het is een discussie waarvan het eind zeker niet in zicht is. Ook interessant, met oog op volgend jaar: het verschil tussen Honda en Renault, met Renault-klant Red Bull dat kansrijk wordt geacht op de Hungaroring en andere bochtige banen, en dat in 2019 naar Honda overstapt.

De rijdersmarkt (en engineers)
Misschien dat Ricciardo’s nieuwe Red Bull-deal wordt aangekondigd, maar voor verdere bekendmakingen lijkt het te vroeg. Toch zal de geruchtenmolen dit laatste weekend voor de zomerstop op volle toeren draaien. Carlos Sainz naar McLaren? Esteban Ocon naar Renault? Lance Stroll naar Force India als zijn vader het koopt? En zo speelt er wel meer. Ook qua technici, nu James Key van Toro Rosso naar McLaren gaat. Het belooft een heet weekend te worden in Hongarije.

Video preview: een rondje over de Hungaroring met Giedo van der Garde.