6 belangrijke punten uit de GP van Oostenrijk (behalve de zege van Verstappen)
Sutton Images
Daan de Geus
1 juli 2018
De Grand Prix van Oostenrijk is in Nederland natuurlijk vooral de ’thuisrace’ die Max Verstappen voor een enorm oranjepubliek heeft gewonnen. Dit zijn 6 andere belangrijke of opvallende gebeurtenissen en gevolgen uit de race.
Vettel terug aan kop
Hij kreeg het niet cadeau, was niet foutloos – maar haalde Lewis Hamilton wel heel knap in – en speelde met de derde plek een beetje een bijrol, maar Sebastian Vettel staat weer aan de leiding in het WK. De Duitser profiteerde met zijn vijftien punten weliswaar niet maximaal van het uitvallen van titelrivaal Lewis Hamilton (met Mercedes dat ook weer eens blunderde qua strategie) maar zette zijn achterstand van veertien punten van vóór het weekend zo wel om in een voorsprong van één punt. De stand: Vettel 146, Hamilton 145. Grosjean maakt z’n punt (met twaalf punten)
Haas was wel vaker snel dit jaar, maar in Oostenrijk was het razendsnel. Romain Grosjean was ook al vaker snel dit jaar, maar in Oostenrijk was hij snel én foutloos – iets waar het eerder nog wel eens aan ontbrak. Meer dan eens klonk er een welgemeend fugde over de radio van de zelfcensurerende Fransman. Na pech, fouten of een combinatie ervan. Met P4 in Oostenrijk is hij eindelijk van de nul af. “Ik heb veel moeten incasseren en kritiek gehad, maar m’n jongens en ik hebben laten zien dat we nog weten hoe je moet racen.” Betrouwbaarheid blijft belangrijk
Dat klinkt als een inkopper, maar vijf uitvallers door technische pech is ongewoon in de moderne Formule 1. Nog zeldzamer is twee Mercedessen zien uitvallen, maar het gebeurde toch. Het verschil tussen de top en de rest van het veld mag dan groot zijn, maar in de twee ‘divisies’ zelf zijn de verschillen klein. Dat betekent dat de grens wordt opgezocht, ook qua betrouwbaarheid. Met de strenge regels voor motor- en bakwissels, lijkt het dat we nu de tweede seizoenshelft nadert zeker nog op meer uitvalbeurten en gridstraffen kunnen rekenen. Pechduivel achtervolgt Bottas
Oostenrijk was Valtteri Bottas’ tweede puntloze race dit jaar, maar er zijn er meer dan twee geweest waarin pech een goede of betere score voorkwam. In Bahrein kostte een conservatieve strategie hem mogelijk de zege, in China was dat de safetycar, in Azerbeidjzan een lekke band. Net als in Frankrijk, nadat Vettel hem raakte. Bottas is met zijn ‘nul’ naar P6 in het WK gezakt, maar had met meer geluk (ruim) in de top drie of misschien zelfs bovenaan gestaan. Het goede nieuws nu hij niet op titelkoers ligt: hij koerst wel op een nieuwe Mercedes-deal af. Force India en Sauber scoren dubbel
Bij de start stonden er geen Force India’s of Saubers in de top tien, maar daar eindigden ze wel alle vier. Met Esteban Ocon en Sergio Pérez zesde en zevende voor Force India en Charles Leclerc en Marcus Ericsson negende en tiende voor Sauber. Dankzij strategie en uitvallers (zie boven) en de kleine onderlinge verschillen blijft het elke race spannend in de middenmoot, waar Force India al jaren vaste waarde is en Sauber als oude bekende de aansluiting helemaal terug heeft. De stand bij de constructeurs achter de top drie:
4. Renault (62)
5. Haas (49)
6. McLaren (44)
7. Force India (42)
8. Toro Rosso (19)
9. Sauber (16)
10. Williams (4) De geruchtenmolen draait op topsnelheid
Niet iets dat op de baan gebeurde, maar een round-up van de laatste geruchten op de rijdersmarkt: Ricciardo tekent spoedig een nieuwe Red Bull-deal of heeft dat al gedaan. Voor Hamilton geldt bij Mercedes hetzelfde. Fernando Alonso (gestart in de pits, naar P8 in de race) gaat McLaren en de Formule 1 verlaten, Kimi Räikkönen is een serieuze kandidaat bij McLaren. Bij Ferrari neemt Leclerc – hij knokte zich na een fout in het begin van P19 naar P9 – zijn plek in, met volgens de BBC een tweejarige deal. Pierre Gasly blijft bij Toro Rosso.
Hij kreeg het niet cadeau, was niet foutloos – maar haalde Lewis Hamilton wel heel knap in – en speelde met de derde plek een beetje een bijrol, maar Sebastian Vettel staat weer aan de leiding in het WK. De Duitser profiteerde met zijn vijftien punten weliswaar niet maximaal van het uitvallen van titelrivaal Lewis Hamilton (met Mercedes dat ook weer eens blunderde qua strategie) maar zette zijn achterstand van veertien punten van vóór het weekend zo wel om in een voorsprong van één punt. De stand: Vettel 146, Hamilton 145. Grosjean maakt z’n punt (met twaalf punten)
Haas was wel vaker snel dit jaar, maar in Oostenrijk was het razendsnel. Romain Grosjean was ook al vaker snel dit jaar, maar in Oostenrijk was hij snel én foutloos – iets waar het eerder nog wel eens aan ontbrak. Meer dan eens klonk er een welgemeend fugde over de radio van de zelfcensurerende Fransman. Na pech, fouten of een combinatie ervan. Met P4 in Oostenrijk is hij eindelijk van de nul af. “Ik heb veel moeten incasseren en kritiek gehad, maar m’n jongens en ik hebben laten zien dat we nog weten hoe je moet racen.” Betrouwbaarheid blijft belangrijk
Dat klinkt als een inkopper, maar vijf uitvallers door technische pech is ongewoon in de moderne Formule 1. Nog zeldzamer is twee Mercedessen zien uitvallen, maar het gebeurde toch. Het verschil tussen de top en de rest van het veld mag dan groot zijn, maar in de twee ‘divisies’ zelf zijn de verschillen klein. Dat betekent dat de grens wordt opgezocht, ook qua betrouwbaarheid. Met de strenge regels voor motor- en bakwissels, lijkt het dat we nu de tweede seizoenshelft nadert zeker nog op meer uitvalbeurten en gridstraffen kunnen rekenen. Pechduivel achtervolgt Bottas
Oostenrijk was Valtteri Bottas’ tweede puntloze race dit jaar, maar er zijn er meer dan twee geweest waarin pech een goede of betere score voorkwam. In Bahrein kostte een conservatieve strategie hem mogelijk de zege, in China was dat de safetycar, in Azerbeidjzan een lekke band. Net als in Frankrijk, nadat Vettel hem raakte. Bottas is met zijn ‘nul’ naar P6 in het WK gezakt, maar had met meer geluk (ruim) in de top drie of misschien zelfs bovenaan gestaan. Het goede nieuws nu hij niet op titelkoers ligt: hij koerst wel op een nieuwe Mercedes-deal af. Force India en Sauber scoren dubbel
Bij de start stonden er geen Force India’s of Saubers in de top tien, maar daar eindigden ze wel alle vier. Met Esteban Ocon en Sergio Pérez zesde en zevende voor Force India en Charles Leclerc en Marcus Ericsson negende en tiende voor Sauber. Dankzij strategie en uitvallers (zie boven) en de kleine onderlinge verschillen blijft het elke race spannend in de middenmoot, waar Force India al jaren vaste waarde is en Sauber als oude bekende de aansluiting helemaal terug heeft. De stand bij de constructeurs achter de top drie:
4. Renault (62)
5. Haas (49)
6. McLaren (44)
7. Force India (42)
8. Toro Rosso (19)
9. Sauber (16)
10. Williams (4) De geruchtenmolen draait op topsnelheid
Niet iets dat op de baan gebeurde, maar een round-up van de laatste geruchten op de rijdersmarkt: Ricciardo tekent spoedig een nieuwe Red Bull-deal of heeft dat al gedaan. Voor Hamilton geldt bij Mercedes hetzelfde. Fernando Alonso (gestart in de pits, naar P8 in de race) gaat McLaren en de Formule 1 verlaten, Kimi Räikkönen is een serieuze kandidaat bij McLaren. Bij Ferrari neemt Leclerc – hij knokte zich na een fout in het begin van P19 naar P9 – zijn plek in, met volgens de BBC een tweejarige deal. Pierre Gasly blijft bij Toro Rosso.
Gerelateerd nieuws
Otmar Szafnauer moest salarissen uit eigen zak betalen: ‘Dat ging om miljoenen’
08 oktober 2024 14:00 - Nieuws
GP Oostenrijk: Russell profiteert in sensationele race van gevecht Verstappen-Norris
30 juni 2024 16:29 - GP Oostenrijk
Verstappen vroeg Red Bull om oude (en snelle) Österreichring te laten herleven
30 juni 2024 09:39 - GP Oostenrijk