Racepictures
Daan de Geus
6 mei 2018
Fernando Alonso heeft met zijn Toyota-teamgenoten Kazuki Nakajima en Sébastien Buemi de 6 Uur van Spa gewonnen. De McLaren-coureur is zo met een klinkend succes aan zijn ‘bijbaan’ in het WEC begonnen. Dit zijn 6 feiten naar aanleiding van zijn zege op Spa.
12 mei, 2013 – dat was voor afgelopen zaterdag de laatste keer dat Alonso op de hoogste trede van een autosportpodium stond. De Spanjaard, toen nog Ferrari-coureur, won in zijn thuisland de Grand Prix op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Qua podiumplekken doet Alonso het iets beter: zijn laatste in de Formule 1 dateert van eind juli 2014. Toen werd hij voor Ferrari tweede op de Hungaroring. In 2015 stapte hij over van Ferrari naar McLaren. Voor dat team deed hij het sindsdien niet beter dan vijfde. Over zijn zege op Spa zei hij dan ook: “Dit was een geweldig debuut en een geweldige eerste race in het WEC. Het is mooi weer eens op het podium te staan.” Eerste V6-hybride succes
Alonso’s overwinning met de Toyota TS050 Hybrid is ook zijn eerste met een bolide met hybride V6-krachtbron. De laatste Formule 1-zege van de nu 36-jarige Alonso stamt immers nog uit de tijd van vóór de Formule 1 op de huidige hybride V6-turbomotoren overstapte. In 2013 werden in de Formule 1 nog 2.4-liter atmosferische V8-motoren gebruikt, al hadden die al wel KERS. Eerste zege op Spa
Ondanks dat hij in de Formule 1 maar liefst 32 Grands Prix heeft gewonnen, triomfeerde Alonso in de koningsklasse nooit op Spa-Francorchamps. Hij stond er wel drie keer op het podium, de laatste keer in 2013. Hij won overigens al wel eens op Spa: in 2000 in de Formule 3000. Volle agenda
Alonso werkt behalve het hele Formule 1-seizoen ook het WEC super season af, dat doorloopt tot en met juni 2019. De WEC-kalender telt dit kalenderjaar vijf races, wat 2018 met ook al 21 Formule 1 Grands Prix dus een druk jaartje maakt voor Alonso, met 26 wedstrijden. Daarnaast deed hij eerder dit jaar al ervaring op in de endurance-racerij door mee te doen aan de 24 Uur van Daytona. Bekende collega’s
Alonso’s teamgenoten Nakajima en Buemi zijn goed voor 41 respectievelijk 55 Formule 1-starts en Alonso heeft nog met ze op de grid gestaan. Nakajima reed van eind 2007 tot en met 2009 voor Williams, Buemi van 2009 tot en met 2011 voor Toro Rosso. In de races dat Alonso met Buemi en/of Nakajima op de grid stond, pakte Alonso 25 podiumplekken (waarvan 8 overwinningen) maar Buemi en Nakajima haalden het podium nooit in de Formule 1. Ze maakten dat er buiten wel goed: Buemi werd, onder meer, kampioen in het WEC in 2014 en in de Formule E in 2015-2016. Nakajima won de Japanse Super Formula in 2012 en 2014 en pakte ook zeges in het WEC. Triple Crown
Alonso’s deelname aan het WEC is onderdeel van zijn streven de triple crown te winnen. Dit is de officieuze eretitel voor het winnen van de Formule 1 Grand Prix van Monaco (wat hij al twee keer heeft gedaan), de Indianapolis 500 en 24 Uur van Le Mans. Vorig jaar maakte Alonso al een uitstapje naar Indianapolis, maar hoewel hij 27 ronden op kop reed, zag hij de kans op de zege aan zich voorbij gaan door motorpech. Alonso laat Indy dit jaar schieten. De Spanjaard krijgt met Toyota twee kansen de 24 Uur van Le Mans te winnen als, want de befaamde Franse race staat zowel als de tweede wedstrijd als seizoensafsluiter van het super season ingeroosterd: van 16 op 17 juni dit jaar en van 15 op 16 juni 2019.
Bijna vijf jaar droog12 mei, 2013 – dat was voor afgelopen zaterdag de laatste keer dat Alonso op de hoogste trede van een autosportpodium stond. De Spanjaard, toen nog Ferrari-coureur, won in zijn thuisland de Grand Prix op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Qua podiumplekken doet Alonso het iets beter: zijn laatste in de Formule 1 dateert van eind juli 2014. Toen werd hij voor Ferrari tweede op de Hungaroring. In 2015 stapte hij over van Ferrari naar McLaren. Voor dat team deed hij het sindsdien niet beter dan vijfde. Over zijn zege op Spa zei hij dan ook: “Dit was een geweldig debuut en een geweldige eerste race in het WEC. Het is mooi weer eens op het podium te staan.” Eerste V6-hybride succes
Alonso’s overwinning met de Toyota TS050 Hybrid is ook zijn eerste met een bolide met hybride V6-krachtbron. De laatste Formule 1-zege van de nu 36-jarige Alonso stamt immers nog uit de tijd van vóór de Formule 1 op de huidige hybride V6-turbomotoren overstapte. In 2013 werden in de Formule 1 nog 2.4-liter atmosferische V8-motoren gebruikt, al hadden die al wel KERS. Eerste zege op Spa
Ondanks dat hij in de Formule 1 maar liefst 32 Grands Prix heeft gewonnen, triomfeerde Alonso in de koningsklasse nooit op Spa-Francorchamps. Hij stond er wel drie keer op het podium, de laatste keer in 2013. Hij won overigens al wel eens op Spa: in 2000 in de Formule 3000. Volle agenda
Alonso werkt behalve het hele Formule 1-seizoen ook het WEC super season af, dat doorloopt tot en met juni 2019. De WEC-kalender telt dit kalenderjaar vijf races, wat 2018 met ook al 21 Formule 1 Grands Prix dus een druk jaartje maakt voor Alonso, met 26 wedstrijden. Daarnaast deed hij eerder dit jaar al ervaring op in de endurance-racerij door mee te doen aan de 24 Uur van Daytona. Bekende collega’s
Alonso’s teamgenoten Nakajima en Buemi zijn goed voor 41 respectievelijk 55 Formule 1-starts en Alonso heeft nog met ze op de grid gestaan. Nakajima reed van eind 2007 tot en met 2009 voor Williams, Buemi van 2009 tot en met 2011 voor Toro Rosso. In de races dat Alonso met Buemi en/of Nakajima op de grid stond, pakte Alonso 25 podiumplekken (waarvan 8 overwinningen) maar Buemi en Nakajima haalden het podium nooit in de Formule 1. Ze maakten dat er buiten wel goed: Buemi werd, onder meer, kampioen in het WEC in 2014 en in de Formule E in 2015-2016. Nakajima won de Japanse Super Formula in 2012 en 2014 en pakte ook zeges in het WEC. Triple Crown
Alonso’s deelname aan het WEC is onderdeel van zijn streven de triple crown te winnen. Dit is de officieuze eretitel voor het winnen van de Formule 1 Grand Prix van Monaco (wat hij al twee keer heeft gedaan), de Indianapolis 500 en 24 Uur van Le Mans. Vorig jaar maakte Alonso al een uitstapje naar Indianapolis, maar hoewel hij 27 ronden op kop reed, zag hij de kans op de zege aan zich voorbij gaan door motorpech. Alonso laat Indy dit jaar schieten. De Spanjaard krijgt met Toyota twee kansen de 24 Uur van Le Mans te winnen als, want de befaamde Franse race staat zowel als de tweede wedstrijd als seizoensafsluiter van het super season ingeroosterd: van 16 op 17 juni dit jaar en van 15 op 16 juni 2019.
Gerelateerd nieuws
Piastri hint op mogelijke spanningen in de toekomst: ‘Je probeert je teamgenoot altijd te verslaan, dat maakt echte vriendschap lastig’
18 december 2024 20:00 - Nieuws
Verstappen wijst kritiek af: ‘Alleen kampioenen begrijpen mijn mentaliteit’
18 december 2024 11:00 - Nieuws
Veelbesproken steward Johnny Herbert spreekt zich uit over ‘intimiderende’ Verstappen
17 december 2024 16:00 - Nieuws
Verstappen drijft de spot met ‘papaja-regels’ van McLaren: ‘Houd je mond maar’
17 december 2024 14:00 - Nieuws