Jos Verstappen heeft de tweede A1Grand Prix-race in Durban op zijn naam geschreven. Ging het in de sprintrace nog fout in de laatste ronde, nu haalt Verstappen bij het ingaan van de laatste bocht Zwitserland in. En zo komt het toch nog goed voor de Nederlander. Beter had hij zijn criticasters na de mislukte inhaalmanoeuvre in de sprintrace de mond niet kunnen snoeren. En dat terwijl Verstappen, die reed met een geleende voorvleugel van team India, vanaf de zestiende plek moest starten na het drama in de laatste bocht eerder op de middag.

Opnieuw kan de race van Verstappen niet beter beginnen, want bij de start pakt de hij meteen zes plaatsen. Als Amerika en Australië het dan met elkaar aan de stok krijgen in de hairpin schuift de Nederlander al meteen extra twee plekken op. Richting P8 dus. De safetycar komt op de baan zodat de rommel opgeruimd kan worden. Veel teams komen naar binnen, waaronder Engeland en Nederland.

Als beide bolides weer buiten zijn blijkt Robbie Kerr een souvenir te hebben overgehouden aan zijn bezoek aan de monteurs: hij heeft een luchtslang met wheelgun aan zijn auto hangen en moet opnieuw naar de pit. Verstappen ligt ondertussen nog steeds achtste. Virtueel is het een vierde plek, omdat er nog vier auto’s voor hem naar binnen moeten. Als Canada haar voorvleugel verliest kan Verstappen opnieuw profiteren.

Niet lang daarna neutraliseert de safetycar de race opnieuw, er ligt teveel rotzooi op de baan. Als de race weer wordt vrijgegeven duurt het niet lang voordat Verstappen ook Portugal voorbij is. Lange tijd blijft het bij die vierde plaats. De Nederlander is sneller dan Alvaro Parente, maar inlopen op de topdrie is er niet bij.

Verstappen krijgt echter wat hulp uit onverwachte hoek: Duitsland crasht en Nelson Piquet junior maakt eindelijk zijn pitstop. Dat gebeurt allemaal nadat de safetycar nog even op de baan is geweest, want de gespinde bolide van Alex Yoong staat hinderlijk in de weg. Er is nog één ronde te gaan als Piquet junior de pit weer verlaat.

Zwitserland leidt de race bij het ingaan van de laatste ronde, met Verstappen daar niet ver achter. Als Neel Jani twee foutjes maakt onder het aanremmen is er geen houden meer aan. Verstappen zit op de versnellingsbak van de Zwitser en is sneller op het rechte stuk. Bij het aanremmen van de bocht is Verstappen hem definitief voorbij. Een knappe actie van Verstappen, die even onderstreept waarom ’Overtaking is an art’ de leus is van zijn fanclub.

Dit keer juichen Jeroen Bleekemolen en het team niet te vroeg, enkele ogenblikken later komt Verstappen inderdaad als eerste over de finish waarna voor het eerst in de historie van A1 Grand Prix het Nederlandse volkslied klinkt.

KVN