A1GP: Nieuw Zeeland slaat dubbelslag
Nieuw Zeeland heeft na de sprintrace ook de hoofdrace van de A1GP in Indonesië gewonnen. Jonny Reid moest in de openingsfase nog team Duitsland voorlaten, maar hernam de leiding na de pitstops. Nederland eindigde als vijfde.Om een verwachte stortbui aan het eind van de middag te ontlopen werd besloten de start van de hoofdrace met en half uur te vervroegen. Dat Indonesische weergoden bleken echter onwrikbaar: vlak voor de vervroegde start regende dat het goot in Sentul. Het bleek echter niet mogelijk om dan maar terug te keren naar de oorspronkelijk vastgestelde starttijd. Na een verkenningronde achter de safetycar (waarin Alex Yoong van de baan aquaplaneerde) werd besloten de start dan toch maar uit te stellen. Toen de race uiteindelijk van start ging gebeurde dat opmerkelijk genoeg niet met behulp van een safetycar, terwijl dat gezien de nog altijd kletsnatte omstandigheden wel gepast zou zijn. Het protocol bij de A1GP is nog altijd even grillig als de uitslag van de races.
Afgezien van wat kleine glijpartijen slaagde het complete deelnemersveld er na de start in het materiaal op de baan te houden. Poleman Jonny Reid behield zijn leidende positie, maar zag zich belaagd door Nico Hulkenberg die zijn auto had afgesteld op een natte baan, terwijl Reid, net als verschillende anderen, gokten op een opdrogend parcours.
Dat laatste gebeurde: de coureurs die in de openingsfase het vaardigst door de plassen stuurden, moesten terrein prijsgeven zodra het droger werd. Zijn compromisafstelling gaf Reid de vrijheid om als een van de laatste coureurs over te stappen op droogweerbanden. Toen bij Hulkenberg de pitstop te lang duurde nadat een wielmoer onder de auto rolde, was voor Reid de weg vrij naar zijn tweede zege van de dag.
Even leek het nog mis te gaan toen de race vlak voor de finish geneutraliseerd werd. De reden daarvoor was een wilde spin van Robbie Kerr, die zijn auto niet aan de praat wist te houden. De herstart leverde Reid echter geen problemen op: De Nieuw-Zeelander reed onbedreigd naar de zege. De komische noot werd traditioneel verzorgd door de Pakistaan Nur Ali, die bij de herstart het complete veld achter zich aankreeg en van pure nervositeit van de baan spinde.
Jeroen Bleekemolen kende namens team Nederland een bewogen race. De coureur uit Aerdenhout koos als een van de eersten voor droogweerbanden en verdient een pluim voor het feit dat hij zijn auto op de nog altijd behoorlijk natte baan überhaupt op de baan wist te houden. Phil Giebler (Amerika) haalde de oranje auto echter in, maar die plaats kreeg Bleekemolen later weer terug toen Giebler spinde achter de safetycar. Enrico Toccacelo (Italië) bleek in de sprint naar de vlag echter net te snel, waardoor Bleekemolen als vijfde over de streep kwam.
De tweede Nederlander in het veld, de voor China opererende Ho-Pin Tung, kende een lastig A1-debuut. De Velpenaar eindigde de hoofdrace als veertiende.