A1GP-sprintrace: Verstappen klimt naar vierde plek
In een A1 Grand Prix-sprintrace die gekenmerkt wordt door enkele bizarre incidenten, wint Frankrijk. Als vanouds, mag inmiddels geconcludeerd worden. Zwitserland blijft wel in de buurt, maar tot een aanval komt het niet. Jos Verstappen grijpt net naast een podiumplek. De snelheid is er wel, maar Italië behoudt haar voorsprong nipt. Vlak na de start, waarbij vooraan maar weinig positiewisselingen te zien zijn, begint het meteen al goed. Ralph Firman (Ierland), Salvador Duran (Mexico) en Alvaro Parente (Portugal) raken elkaar. Parente komt na een uitstapje het circuit weer op, waardoor hij de nodige snelheid mist. Dat heeft een kettingreactie tot gevolg, waarna de drie coureurs de strijd meteen kunnen staken.
Om orde te scheppen in de chaos neutraliseert de safetycar de race. Toch gaat het ook achter de safetycar fout. De Japanner Hayanari Shimoda let niet op, of Matt Halliday (Nieuw-Zeeland) remt wat vroeg, maar feit is wel dat de Japanse bolide enkele keren over de kop gaat en vervolgens over de finishlijn schuift. Het doet denken aan het ongeluk van het Minardi-duo Christian Fittipaldi en Pierluigi Martini op het circuit van Monza, terug in 1993. Dit keer komt de Braziliaan, die vlak voor Halliday rijdt, ongeschonden uit de strijd.
Voor even dan, want in gevecht met Robbie Kerr gaat het vlak daarna alsnog fout. De Engelsman wil Fittipaldi inhalen, maar die laat zich de kaas niet zomaar van het brood eten. Hij gooit de deur dicht, waarop Kerr toch in het steeds kleiner wordende gat duikt. Dat kan niet goed gaan en dus gaat het ook niet goed. De coureurs raken elkaar en verliezen beiden de nodige plekken.
Jos Verstappen wint daarentegen verschillende posities. Eerst verschalkt hij Tomas Enge en niet veel later vecht hij zich ook een weg voorbij Bryan Herta, die de snelheid er in de sprintrace niet echt in heeft zitten. Daar blijft het echter bij, want Verstappens achterstand op het voorste trio is te groot. Met enkele snelste ronden weet hij wel de nodige seconden in te lopen, maar een podiumplaats is teveel gevraagd. De uitgangspositie voor de feature-race, die om 22:00 uur begint, is echter niet slecht.
Ook Neel Jani, die zit te slapen als de safetycar weer naar binnen gaat, kan geen vuist maken tegenover Alexandre Premat. Met het indrukken van de power boost-button probeert de Zwitser het in de laatste ronde nog wel, maar het is de Franse bolide die als eerste onder de finishvlag doorrijdt. Het kampioenschap, dat de Fransen al amper kan ontgaan, komt eens te meer een stapje dichterbij. Ook bij Enrico Toccacelo is het feest. Net als in Dubai mag de Italiaan het podium beklimmen.
KVN
Om orde te scheppen in de chaos neutraliseert de safetycar de race. Toch gaat het ook achter de safetycar fout. De Japanner Hayanari Shimoda let niet op, of Matt Halliday (Nieuw-Zeeland) remt wat vroeg, maar feit is wel dat de Japanse bolide enkele keren over de kop gaat en vervolgens over de finishlijn schuift. Het doet denken aan het ongeluk van het Minardi-duo Christian Fittipaldi en Pierluigi Martini op het circuit van Monza, terug in 1993. Dit keer komt de Braziliaan, die vlak voor Halliday rijdt, ongeschonden uit de strijd.
Voor even dan, want in gevecht met Robbie Kerr gaat het vlak daarna alsnog fout. De Engelsman wil Fittipaldi inhalen, maar die laat zich de kaas niet zomaar van het brood eten. Hij gooit de deur dicht, waarop Kerr toch in het steeds kleiner wordende gat duikt. Dat kan niet goed gaan en dus gaat het ook niet goed. De coureurs raken elkaar en verliezen beiden de nodige plekken.
Jos Verstappen wint daarentegen verschillende posities. Eerst verschalkt hij Tomas Enge en niet veel later vecht hij zich ook een weg voorbij Bryan Herta, die de snelheid er in de sprintrace niet echt in heeft zitten. Daar blijft het echter bij, want Verstappens achterstand op het voorste trio is te groot. Met enkele snelste ronden weet hij wel de nodige seconden in te lopen, maar een podiumplaats is teveel gevraagd. De uitgangspositie voor de feature-race, die om 22:00 uur begint, is echter niet slecht.
Ook Neel Jani, die zit te slapen als de safetycar weer naar binnen gaat, kan geen vuist maken tegenover Alexandre Premat. Met het indrukken van de power boost-button probeert de Zwitser het in de laatste ronde nog wel, maar het is de Franse bolide die als eerste onder de finishvlag doorrijdt. Het kampioenschap, dat de Fransen al amper kan ontgaan, komt eens te meer een stapje dichterbij. Ook bij Enrico Toccacelo is het feest. Net als in Dubai mag de Italiaan het podium beklimmen.
KVN