Motorsport Images
Daan de Geus
26 oktober 2019
De toekomst van Renaults Formule 1-team wordt te midden van een bedrijfsbrede evaluatie onder de loep genomen door de Franse autofabrikant, maar teambaas Cyril Abiteboul is er niet bang voor dat Renault de stekker uit het Formule 1-team trekt.
Nog niet althans, zo maakt Abiteboul duidelijk. “Pas als het hele proces erop zit, kan ik daar antwoord op geven”, zo antwoordt Abiteboul – of dus juist niet – op de vraag of Renault in de Formule 1 blijft. De Fransman is echter positief gestemd. “Laten we ook vooral optimistisch zijn: zolang de voorwaarden beter zijn dan nu, zie ik geen reden waarom we niet door zouden gaan. Al staat er natuurlijk niks vast tot we akkoord zijn.”
Lees ook: Renault neemt F1-toekomst onder de loep te midden van bedrijfsbrede evaluatie
Hoopgevend daarbij is volgens Abiteboul dat de Formule 1 ‘de juiste kant op gaat’ met haar regelrevolutie voor 2021, waaronder een budget cap. Tegenover Autosport voegt hij daar nog aan toe dat de voorwaarden in de voorgestelde nieuwe commerciële deal tussen de teams en Formule 1-eigenaar Liberty Media (die van 2021 tot en met 2025 moet lopen) er beter uit zien dan de huidige afspraken.
“Al is het een complex contract”, erkent Abiteboul. “We moeten dus maar zien hoe dat zich allemaal ontwikkelt.” Een andere recente ontwikkeling – de diskwalificatie na de race in Japan voor het niet toegestane gebruik van een rijdershulpmiddel – weegt volgens de Renault-teambaas minder zwaar mee in de beslissing over de toekomst. “Het helpt natuurlijk niet, maar is klein bier vergeleken wat verder in de wereld, autowereld en Formule 1 speelt.”
Lees ook: Renault niet in beroep tegen diskwalificatie in GP van Japan
“Het zal Renaults toekomst in de Formule 1 op de lange termijn niet beïnvloeden”, is Abiteboul zeker van zijn zaak. Wat de toekomst betreft, worden met name de nieuwe financiële voorwaarden goed bekeken, stelt hij, al draait ook Abiteboul er niet omheen dat de resultaten tegenvallen en de (auto)wereld is veranderd sinds Renaults rentree. “Maar de 2021-regels bieden ons kans tegen redelijke kosten goed te presteren. En dat is het belangrijkste.”
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws